Geschiedenis

Op 20 oktober 1956 werd de kiel voor een nieuw te bouwen sleepboot bij de werf van Jonker & Stans in Hendrik Ido Ambacht gelegd in opdracht van Bureau Wijsmuller.

De Sleepboot zou in eerste instantie de naam "Simson" krijgen maar de naam werd februari 1957 gewijzigd in "Friesland".

De "Friesland" werd op 2 mei 1957 gedoopt door Antoinette Goedkoop, het toen 10 jarige dochtertje van de President Commissaris van N.V. Bureau Wijsmuller, en daarna te water gelaten bij de werf van Jonker & Stans in Hendrik Ido Ambacht.

Op 1 augustus 1957 maakte de "Friesland" haar proefvaart op de Noordzee en werd overgedragen aan N.V. Bureau Wijsmuller.

De accommodatie van de "Friesland" was gelijk aan die van de "Titan"

Er was accommodatie voor 16 bemanningsleden.

Hoofddek:

4 x 1 persoons hut officieren.
Messroom officieren
Kombuis
Toiletten
Douches
Ruimte Sleepwinch.

Benedendeks:

2 X een 4 persoonshut matrozen/runners 1 aan bakboordzijde en 1 aan stuurboordzijde. De 4 persoonshut aan bakboord was ook de messroom.

2 X 2 persoonshut 1 aan bakboordzijde en 1 aan stuurboordzijde Kok - Bootsman - Marconisten

Meteen na de overdracht moest de "Friesland" aan het werk, en werd ingezet bij het afmeren van het Noorse passagiersschip "Bergensfjord"(1956 – 18.739 Brt.) aan de steiger bij het Sluisplein op 1 augustus 1957.

Tussen de hier verder vermelde bergingen en sleepreizen was de "Friesland" in IJmuiden werkzaam in de havendienst en stationsboot als de "Titan" niet aanwezig was.

Een van de eerste sleepreizen van de "Friesland" was een sleepreis vanuit IJmuiden naar Rotterdam met de Kuster "Egberta".

De "Friesland" heeft op zondagavond 11 augustus 1957 de Nederlandse tanker "Leendert B"(1951 – 499 Brt.) die was geladen met alcohol, en kampte met een, door de Zuid Zuid Wester storm windkracht 7 tot 8, defect geraakte stuurmachine, op 10 mijl Noord Oost van het lichtschip "Texel" vastgemaakt en op 12 augustus 1957 de haven van IJmuiden binnen gesleept.

Van 19 tot 20 augustus 1957 escorteerde de "Friesland" de Duitse Bulkcarrier "Hugo Stinnes"(1957 – 10.967 Brt.)vanuit de haven van Falmouth - Engeland naar de haven van Antwerpen - België.

Op 24 augustus 1957 was de "Friesland", tijdens een West Zuid Wester storm windkracht 7 tot 8, tevergeefs uitgevaren naar de positie van de Nederlandse Kuster "Bab-T"(1952 – 500 Brt.) die wegens machineschade ter hoogte van het lichtschip "Texel" assistentie nodig had.

Ondanks de grotere af te leggen afstand dan andere sleepboten was de "Friesland" als eerste bij de "Bab-T". Echter bij aankomst bleek dat inmiddels assistentie was geaccepteerd van de "Holland" van Doeksen die nog onderweg was naar de "Bab-T".
 
Op 25 augustus 1957 werd door de "Friesland" bij een West Zuid Wester storm windkracht 7 tot 8 koers gezet naar de positie van de Duitse Kuster "Gerhard Elfring"(1956 – 300 Brt.) die ter hoogte van het lichtschip "Texel" wegens machineschade om assistentie had verzocht.

De "Friesland" was weer als eerste aanwezig bij "Gerhard Elfring".
Maar wederom bleek dat de "Holland" reeds een contract had afgesloten voor de berging.

Eind augustus 1957 maakte de "Friesland" een sleepreis met een zuiger vanuit de haven van Rotterdam naar IJmuiden.

Vanuit de haven van Southampton - Engeland werd door de "Friesland" begin september 1957 een bak versleept met bestemming Rotterdam.

12 september 1957 vertrok de "Friesland" vanuit de haven van IJmuiden naar de positie van het Engelse jacht "Mayfly", 50 mijl West van IJmuiden, dat reeds 2 dagen stuurloos op zee dreef.

De kruiser "Zeven Provinciën" slaagde er in, ondanks de Wester wind, windkracht 7 tot 8, om langszij het jacht te komen en de bemanning aan boord te nemen.
Ook slaagde de "Zeven Provinciën" erin om het jacht op sleeptouw te nemen.

Voordat de "Friesland" het jacht en de "Zeven Provinciën" bereikte was de "Mayfly" echter gezonken.

De "Friesland" vertrok op 18 september 1957 vanuit de haven van Rotterdam met de baggermolen "Beaver Chief" en de bak "Beaver Deep" op sleeptouw naar Southampton - Engeland.

De "Noord Holland" zal de "Beaver Chief" en de "Beaver Deep" daar ophalen voor de verdere sleepreis naar Montreal - Canada.

Op 22 september 1957 werden de "Beaver Chief" en de "Beaver Deep" door de "Friesland" in de haven van Southampton - Engeland afgeleverd.

De "Friesland" keerde daarop terug naar de haven van Vlaardingen voor het ophalen van een eigen sleep en vertrok op 1 oktober 1957 vanuit de haven van Vlaardingen naar Toronto - Canada, met de bak "James 85" en de sleepboot "Beaver Crest" op sleeptouw.

Met de bak "James 85" en de sleepboot "Beaver Crest" op sleeptouw arriveerde de "Friesland" vanuit de haven van Vlaardingen in de haven van Montreal – Canada op 27 oktober 1957.

Daarna assisteerde de "Friesland" de "Noord Holland" met haar sleep tot aan het plaatsje Coteau-du-lac aan de Saint Lawrence Rivier - Canada.

Op 2 november 1958 vertrok de "Friesland" vanuit Canada met bestemming New Orleans - Verenigde Staten.

De "Friesland" arriveerde op 15 november 1957 in de haven van New Orleans - Verenigde Staten en vertrok op 17 november vanuit de haven van New Orleans - Verenigde Staten met een bak op sleeptouw naar Trinidad.

De "Friesland" arriveerde op 16 december 1957 in Trinidad vanuit de haven van New Orleans - Verenigde Staten.

De "Friesland" werd na aflevering van de bak in de haven van Trinidad gestationeerd in time charter voor Raymond Construction Company voor het verrichten van verschillende werkzaamheden.

Door de "Friesland" werd in 1957 6.247 mijl slepend afgelegd.

1958

Op 14 januari 1958 vertrok de "Friesland" vanuit Trinidad naar Jacksonville - Verenigde Staten met de zelfde bak op sleeptouw die ze eerder naar Trinidad toe had gesleept vanuit New Orleans - Verenigde Staten.
 
De "Friesland" arriveerde met haar sleep, een bak, op 26 januari 1958 in de haven van Jacksonville - Verenigde Staten en vertrok de volgende dag naar de haven van Mobile - Verenigde Staten.

In de haven van Mobile - Verenigde Staten werden 2 bakken vastgemaakt.
Op 2 februari 1958 vertrok de "Friesland" vanuit de haven van Mobile - Verenigde Staten met bestemming Maracaibo - Venezuela.

De "Friesland" vertrok op 18 februari 1958, na aflevering van 2 bakken, vanuit de haven van Maracaibo - Venezuela, naar New Orleans - Verenigde Staten.

De "Friesland" arriveerde op 25 februari 1958 in de haven van New Orleans - Verenigde Staten.

In de haven van New Orleans - Verenigde Staten werd de "Friesland" opgenomen in het dok voor onderhoud.

De "Friesland" vertrok op 20 maart 1958 vanuit de haven van New Orleans - Verenigde Staten naar de haven van Stocton - Verenigde Staten. Een haven nabij San Francisco aan de westkust van de Verenigde Staten.

De "Friesland" arriveerde op 4 april 1958 bij de ingang van het Panamakanaal in de haven van Christóbal - Panama.

In de haven van Christóbal - Panama lag ook de "Humber" van Smit & Co en er werd er van de gelegenheid gebruik gemaakt om een voetbal wedstrijd te organiseren tussen de bemanningen.

De wedstrijd werd door de bemanning van de "Friesland" glansrijk gewonnen met 2 – 0.

Na passage van het Panamakanaal werd verder koers gezet naar Stockton - Verenigde Staten, waar de "Friesland" op 19 april 1958 arriveerde.

Op 30 april 1958 vertrok de "Friesland" vanuit de haven van Stockton - Verenigde Staten met de cutterzuiger "SPD – 1" op sleeptouw.

De cutterzuiger "SPD – 1" die over de Indische Oceaan over een afstand van ongeveer zes duizend mijl naar Mariveless op de Filipijnen moest worden versleept.

Op 16 mei 1958 arriveerde de "Friesland" met haar sleep in de haven van Honolulu - Verenigde Staten, voor bunkers en proviand.

De "Friesland" vervolgde haar sleepreis naar Mariveless – Filipijnen met de cutterzuiger "SPD – 1" op 19 mei 1958.

Op 19 juni 1958 arriveerde de "Friesland" met de 56 meter lange cutterzuiger "SPD – 1" vanuit de haven van Stockton - Verenigde Staten, nabij San Francisco - Verenigde Staten in de haven van Mariveless op de Filipijnen.

Een reis van bijna zevenduizend mijl over de Pacific was voltooid in de tijd van een en vijftig dagen, zodat per uur een gemiddelde is gemaakt van bijna zes mijl.

Vanuit de haven van Mariveless – Filipijnen, waar op 19 juni 1958 de cutterzuiger "SPD – 1" werd afgeleverd, vertrok de "Friesland" naar Manilla - Filipijnen.

Op 15 juli 1958 vertrok de "Friesland" vanuit de haven van Manilla – Filipijnen naar Yokohama in Japan.

De "Friesland" arriveerde op 20 juli 1958 in de haven van Yokohama in Japan om twee sleepreizen te gaan maken naar Saigon - Vietnam. Op beide reizen moest baggermateriaal worden versleept vanuit de haven van Yokohama – Japan naar Vietnam.

Met een zestig tons bok en een LCU op sleeptouw vertrok de "Friesland" op 9 augustus 1958 vanuit de haven van Yokohama - Japan naar Saigon – Vietnam.

Op het laatste traject van de reis naar Saigon – Vietnam ondervond de "Friesland" veel slecht weer, maar op 16 september 1958 liep de sleep behouden de haven van Saigon - Vietnam binnen.

De "Friesland" vertrok op 19 september 1958 vanuit vanuit de haven van Saigon – Vietnam weer naar Yokohama - Japan, om nog een sleepreis naar Vietnam te maken.

De haven van Cebu op de Filipijnen, werd aangedaan om te bunkeren en om een deel van de bemanning om te ruilen met die van de "Noord Holland".

De "Noord Holland" was met een sleep onderweg naar Port Said – Egypte.
En in de haven van Cebu - Filipijnen, voor bunkers en proviand.

Van de "Friesland" stapten kapitein C. Ammeraal, 2e stuurman H. Korendijk, 1e wtk. D. v.d. Wateren, olieman A. Bruins, matroos W. Haring, matroos P. Hoogendam, kok A. Sabelis, koksjongen H. Zwarter, matroos o.g. J. v.d. Nieuwendijk en matroos o.g. G. Muys over op de "Noord Holland".

Zie verder de bemanningslijsten van de "Noord Holland" en de "Friesland".

De "Friesland" vertrok op 4 oktober 1958 vanuit de haven van Yokohama - Japan met een kraan en twee sleepboten op sleeptouw voor een tweede 2300 mijl lange sleepreis naar Saigon - Vietnam.

Ter hoogte van de Filipijnen kwam de "Friesland" in zwaar weer terecht. Op 23 oktober 1958 begon een van de sleepboten de "S.T. 841" tijdens een tropische storm met windkracht 10 slagzij te maken.

De "S.T. 841" is tenslotte gekapseisd en gezonken. Met de kraan en de andere sleepboot werd op 27 oktober 1958 behouden de haven Manilla - Filipijnen binnengelopen om de kraan en de sleepboot te inspecteren.

Op l november 1958 werd de sleepreis vanuit de haven van Manilla - Filipijnen vervolgd naar Saigon - Vietnam, waar "Friesland" met haar sleep op 10 november 1958 arriveerde.

De "Friesland" vertrok op 15 november 1958 vanuit de haven van Saigon - Vietnam naar de haven van Kawasaki - Japan, nabij Tokio - Japan.

De "Friesland" arriveerde op 25 november 1958 in de haven van Kawasaki - Japan.

Daar werd een kraanbak sleep klaar gemaakt voor een lange reis over de Pacific naar Maracaibo in Venezuela.

De "Friesland" vertrok met deze kraanbak op 28 november 1958 vanuit de haven van Kawasaki - Japan.

Met een kraanbak op sleeptouw arriveerde de "Friesland" eind december 1958 in de haven van Honolulu - Verenigde Staten voor bunkers.

Door de "Friesland" werd in 1958 18.730 mijl slepend afgelegd.

1959

Na een sleepreis van ongeveer twee maanden over de Pacific vanuit de haven van Kawasaki in Japan arriveerde de "Friesland" op 10 februari 1959 met de kraanbak in de haven Balboa - Panama, aan het Panamakanaal, drie dagen later werd het Panamakanaal verlaten en werd de reis vervolgd naar Maracaibo - Venezuela.

De aankomst in de haven van Maracaibo - Venezuela, werd op 10 maart 1959 gemeld.

De "Friesland" vertrok vanuit de haven van Maracaibo - Venezuela, zonder sleep, in de richting van IJmuiden.

Op 31 maart 1959 werd nog koers gezet naar de positie van de Nederlandse kustvaarder "Nike" (1957 – 367 Brt.), die 50 mijl ten zuiden van Bishoprock - Engeland, dreef met water in de bunkerolie.

De bemanning van de "Nike" slaagde er echter in het euvel zelf te verhelpen.

Op 2 april 1959 werd dicht bij IJmuiden nog een keer van koers veranderd.

En maakte de "Friesland" op 2 april 1959 op 10 mijl ten Noord Westen van het Westhinder lichtschip de Nederlandse Kuster "Laura"(1959 – 495 Brt.) vast die daar dreef met een vastgelopen schroefas.

De sleepboot "Scaldis" was eerder dan de "Friesland" ter plaatse maar de kapitein van de "Laura" moest van de reder wachten op de "Friesland" die een contract op basis Lloyd's Open Form Had.

3 april leverde de "Friesland" de "Laura" af in de haven van Antwerpen - België en vertrok meteen nadat de "Laura" was afgeleverd naar IJmuiden.

De "Friesland" arriveerde in de nacht van 4 op 5 april 1959 in de haven van IJmuiden.

Hier werd door de "Friesland" een reis van anderhalf jaar afgesloten, de langste reis ooit door een Nederlandse zeesleepboot volbracht.

Enige dagen nadat de "Friesland" van de 61.000 mijl lange reis op 5 april 1959 in IJmuiden was teruggekeerd, ging de "Friesland" in survey.

De "Friesland" werd op de helling van het Staats-vissers havenbedrijf onderhanden genomen en kon eind april 1959 weer in de vaart worden gebracht.

2 mei 1959 vertrok de "Friesland" met een baggermolen en een bak op sleeptouw vanuit de haven van Vlaardingen naar Lissabon - Portugal.

Op 11 mei 1959 arriveerde de "Friesland" in de haven van Lissabon - Portugal met een baggermolen en een bak vanuit Vlaardingen op sleeptouw.

Vanuit de haven van Lissabon – Portugal zette de "Friesland" koers naar Devonport - Engeland, om de kabellegger "Lasso"(1938 – 910 Brt.) naar Burght nabij Antwerpen - België, te slepen. De "Lasso" is daar eind mei 1959 gesloopt.

Nadat de "Friesland" op 18 mei 1959 in de haven van IJmuiden was teruggekeerd, vertrok de "Friesland" enige dagen later samen met de "Stentor" naar Hamburg – Duitsland.
 
In de haven van Hamburg – Duitsland werd de tanker "Pickaninny"(1928 – 8.278 Brt.) vast gemaakt voor een sleepreis naar de haven van Blackwater – Engeland.

24 mei 1959 vertrok het transport vanuit de haven van Hamburg - Duitsland en op 27 mei 1959 werd de tanker in de haven van Blackwater - Engeland afgeleverd om opgelegd te worden.

De "Pickaninny" is uiteindelijk in oktober 1959 gesloopt in La Spezia - Italië.

Op 28 mei 1959 keerde de "Friesland" terug in de haven van IJmuiden.

Op 29 mei werd door de "Friesland" nog koers gezet naar de positie van het stoom schip "Plover"(geen gegevens gevonden teveel Plover's), dat kampte met machineschade. De "Plover" had echter geen assistentie nodig.

Op 30 mei 1959 werd door de "Friesland" assistentie verleend aan de "Noord Holland" bij het opvaren van de Waterweg met de Engelse tanker "Alva Cape"(1953 - 12.125 ton).

De "Friesland" is op 13 juni 1959, laat in de avond, vanuit de haven van IJmuiden vertrokken met het asfalteer vaartuig "Dorus Heijmans" op sleeptouw, met bestemming Hellevoetsluis.
 
Even nadat de drijvende asfaltfabriek "Dorus Heijmans", zondagmorgen 14 juni 1959,in alle vroegte door de "Friesland" de Nieuwe Waterweg was binnengebracht raakte de "Dorus Heijmans" door onbekende oorzaak lek.

De "Dorus Heijmans" werd in allerijl aan de grond gezet om te voorkomen, dat het in de vaargeul zou zinken.

In de loop van de dag werd een drijvende bok worden ingeschakeld de "Kondor" van Van der Tak Bergingsbedrijf uit Rotterdam. Men bracht kabels onder de "Dorus Heijmans" en tilde de "Dorus Heijmans", een verbouwd landingsvaartuig, vervolgens gedeeltelijk uit het water.

15 juni 1959 loste de "Stentor" de "Friesland" af bij het Asfalteer vaartuig "Dorus Heijmans" dat bijna was gezonken bij het binnenlopen van de Nieuwe Waterweg.

Vanuit de Nieuwe Waterweg vertrok de "Friesland" naar de haven van Antwerpen - België.

De "Friesland" versleepte vervolgens vanaf 15 juni 1959 een zuiger vanuit de haven van Antwerpen - België en een tanklichter, die 16 juni 1959 werd vastgemaakt in de haven van Hansweert, naar de haven van Honfleur - Frankrijk.

Op 20 juni 1959 arriveerde de "Friesland" met een zuiger en tanklichter op sleeptouw in de haven van Honfleur - Frankrijk.

Nog diezelfde avond vertrok de "Friesland" vanuit de haven van Honfleur - Frankrijk en zette koers naar Pascagoula - Verenigde Staten.

Vanuit de haven van Pascagoula – Verenigde Staten vertrok de "Friesland" op 12 juli 1959 met twee duwboten de "Rio Pilcomayo" en de "Rio Bermejo" op sleeptouw naar Buenos Aires - Argentinië.

Tijdens de reis naar Buenos Aires - Argentinië, met twee duwboten voer de "Friesland" langs de Noord kust van Cuba, Haïti en de Dominicaanse Republiek om beschutting te vinden voor de passaat winden.

Waarschijnlijk gezien de politieke toestand in dit gebied, werd de sleep op 22 juli 1959 aangehouden door de Dominicaanse Marine en moest de koers worden gewijzigd.

Op 23 juli 1959 werd de "Friesland" vrijgelaten en was alles weer normaal.

Gedurende augustus en de 1e weken van september 1959 vervolgde de "Friesland" de sleepreis met twee duwboten vanuit de haven van Pascagoula - Verenigde Staten, naar Buenos Aires - Argentinië.

Nadat begin augustus Trinidad was aangedaan arriveerde de "Friesland" op 15 september 1959 in de haven van Buenos Aires - Argentinië.

Vanuit de haven van Buenos Aires - Argentinië zette de "Friesland", via de haven van Montevideo - Uruguay waar de "Friesland" op 23 september 1959 arriveerde, koers naar Barbados.

Half oktober 1959 arriveerde de "Friesland" in Barbados en werd de zuiger "Barbados" vastgemaakt voor een sleepreis, die via Curaçao en vervolgens door het Panamakanaal, naar Guayaquil - Ecuador.

Nadat de "Friesland" half oktober 1959 vanuit Barbados was vertrokken werd reeds 18 oktober 1959 de haven van Willemstad - Curaçao binnengelopen, waar de zuiger in het dok werd opgenomen.

Gedurende de tijd, dat de zuiger "Barbados" in het dok lag verrichte de "Friesland" in Willemstad - Curaçao stations dienst.

Begin november 1959 vertrok de "Friesland" met de zuiger "Barbados" vanuit de haven van Willemstad - Curaçao, via het Panamakanaal, naar Guayaquil in Ecuador.

De "Friesland" heeft de zuiger "Barbados" op 23 november 1959 afgeleverd in de haven van Guayaquil - Ecuador.

De bestemming van de "Barbados" bleek ruim 75 km landinwaarts op de rivier te zijn, waar de "Barbados" diep in de rimboe aan de slag moest gaan.

De rivier was niet bebakend, maar toen er na lang wachten geen loods kwam opdagen, besloot kapitein Buurman de sleepdraad in te korten, de "Barbados" langszij te nemen en in zijn eentje de rivier op te varen.

Daar er geen kaarten van deze rivier waren, werd de motorvlet van de "Friesland" gestreken, waarin enige opvarenden van de "Friesland", onder wie marconist Willem Paape, plaats namen om voor de "Friesland" uit te varen en het vaarwater met behulp van een handlood af te peilen.

De sleep kwam 75 km landinwaarts en daar werd de "Barbados" afgeleverd.
Nog nooit was er een zeeschip zo diep in het binnenland van Ecuador geweest.

Via het Panamakanaal en Curaçao zette de "Friesland" zonder sleep koers terug naar Barbados.

Begin december 1959 vertrok de "Friesland" vanuit Barbados met twee bakken op sleeptouw naar Nederland.

Door de "Friesland" werd in 1959 20.684 mijl slepend afgelegd.

1960

Slecht weer ten Noorden de Azoren belette de bemanning van de "Friesland" een thuiskomst voor Oud op Nieuw.

Op 4 januari 1960 om 21.30 uur arriveerde de "Friesland", met twee bakken vanuit Barbados op sleeptouw, in de haven van IJmuiden.

In januari 1960 werden er onderhoudswerkzaamheden verricht aan boord van de "Friesland" en werd de "Friesland" uitgerust voor volgende sleepreizen.

In de middag van 1 februari 1960 begonnen de "Friesland" en "Hector" in het Noorder-toeleidingskanaal van IJmuiden aan een sleepreisje met het middenstuk van een tanker.

Het middenstuk, 95 meter lang en 21 meter breed, van de oude tanker "Esso Den Haag"(1944 – 10.297 Brt.) werd langs de Nederlandse kust naar de Nieuwe Rotterdamse Waterweg gebracht, waar het middenstuk werd overgenomen door haven sleepboten om naar de sloopwerf te Hendrik Ido Ambacht gebracht te worden.

Na aflevering van het middenstuk van de "Esso Den Haag" op de Nieuwe Waterweg vertrok de "Friesland" naar Vlissingen waar een sleepreis met een marineschip lag te wachten. De "Friesland" arriveerde op 2 februari 1960 in Vlissingen.

4 februari 1960 vertrok de "Friesland" met het korvet "Hr. Ms. Panter" op sleeptouw vanuit Vlissingen naar Den Helder.

Nadat de "Friesland" het Korvet "Hr. Ms. Panter" in Den Helder had afgeleverd was de "Friesland" vanaf 5 februari 1960 nog enige dagen ingezet bij de berging van de "HD.79 De Drie Gebroeders" die op Texel gestrand was.

Daarna keerde de "Friesland" terug naar de haven van IJmuiden en is voor 'onderhoud' kort in Amsterdam geweest, op 9 februari 1960 was de "Friesland" weer in IJmuiden.

Vanuit IJmuiden vertrok de Friesland" naar Vlaardingen om vandaar uit twee lichters op sleeptouw te nemen naar Ardrossan in Schotland.

11 februari 1960 vertrok de "Friesland" vanuit Vlaardingen met twee lichters naar Ardrossan – Schotland.

Nadat het tweetal daar was afgeleverd, op 16 februari 1960, werden twee andere lichters vastgemaakt en op sleeptouw genomen naar Nigeria.

Op deze reis werd op 1 maart 1960 de haven van Las Palmas - Canarische Eilanden aangedaan om nog een 3e lichter vast te maken en door te slepen naar de haven van Madagos - Nigeria.

De "Friesland" arriveerde in de laatste week van maart 1960 met 3 lichters op sleeptouw in de haven van Madagos - Nigeria.

Na aflevering van de 3 lichters zette de "Friesland" koers naar Lagos - Nigeria.

De "Friesland" vertrok op 27 maart 1960 met twee bakken op sleeptouw vanuit de haven van Lagos - Nigeria naar Port Harcourt - Nigeria.

Na aflevering van de twee bakken door de "Friesland" in de haven van Port Harcourt – Nigeria zette de "Friesland" weer koers naar Lagos – Nigeria.

Begin april 1960 vertrok de "Friesland" vanuit de haven van Lagos – Nigeria met een zuiger een bak en een sleepbootje op sleeptouw, met bestemming IJmuiden.
 
9 mei 1960 arriveerde de "Friesland" met een zuiger, een bak en een sleepbootje op sleeptouw in de haven van IJmuiden.

Na aankomst in IJmuiden werden vanaf 10 mei tot 1 juni 1960 aan boord van de "Friesland" reparaties verricht. Helaas niet bekend 'wat' er gerepareerd moest worden.

Begin juni 1960 versleepte de "Friesland" een baggermolen vanuit Vlaardingen naar de haven van Den Helder.

Half juni 1960 was de "Friesland" in de haven van Leith - Engeland waar twee lichters op sleeptouw werden genomen naar Sheerness - Engeland.

Deze twee lichters en een reeds te Sheerness – Engeland liggende sleepboot werden vervolgens door de "Cycloop" vastgemaakt om naar Madagos - Nigeria te worden gebracht.

De "Friesland" vertrok vanuit de haven van Sheerness - Engeland naar Tilbury - Engeland en maakte daar een lichter vast en versleepte deze naar IJmuiden.

Op 19 juni 1960 arriveerde de "Friesland" met haar sleep in de haven van IJmuiden.

Eind juni 1960 vertrok de "Friesland" weer vanuit IJmuiden naar zee om koers te zetten naar Ardrossan in Schotland.

Vanuit de haven van Ardrossan - Schotland vertrok de "Friesland" met drie lichters op sleeptouw naar Madagos - Nigeria.

De "Friesland" leverde begin augustus in de haven van Madagos - Nigeria drie lichters af vanuit Ardrossan – Schotland.

Vanuit de haven van Madagos - Nigeria zette de "Friesland" vervolgens koers, via de haven van Lagos - Nigeria, naar Wilmington - Verenigde Staten om evenals de "Titan" en de "Cycloop" te gaan meewerken aan het verslepen van ettelijke Liberty schepen naar de sloper in Engeland.

De "Friesland" vertrok op 28 augustus 1960 met de Liberty "William M.Meredith"(1943 – 7.180 Brt.) op sleeptouw vanuit de haven van Wilmington - Verenigde Staten naar een sloopwerf in een Engelse haven.

Op 27 september 1960 arriveerde de "Friesland" met haar sleep de Liberty "William M.Meredith" in de haven van Barrow – Engeland.

De "William M.Meredith" is gesloopt door de Firma T.W. Ward Ltd. te Barrow - Engeland.

Via Milfordhaven - Engeland waar de "Friesland" enige dagen heeft gelegen, zette de "Friesland" op 4 oktober 1960 weer koers naar Wilmington - Verenigde Staten om nog een Liberty voor Engeland op te halen.

Op 8 oktober 1960 melde het Nederlandse vrachtschip "Loosdrecht"(1943 – 7.176 Brt.) dat, door het slechte weer, ze problemen had met de stuurinrichting.

De "Friesland" onderweg naar Wilmington - Verenigde Staten zette koers naar de positie van de "Loosdrecht". De Franse sleepboot "Abeille" was echter eerder ter plaatse en bracht de "Loosdrecht" naar de haven van Cherbourg - Frankrijk.

Op 14 oktober 1960 zette de "Friesland" koers naar de positie van het Nederlandse vracht- en passagiersschip "Achilles"(1959 – 5.711 Brt.), dat op 900 mijl West Zuid West van de Azoren machineschade had.

Op 16 oktober 1960 werd door de "Friesland" het vracht- en passagiersschip "Achilles" vastgemaakt en na tien dagen slepen leverde de "Friesland" de "Achilles" af in de haven van Ponta Delgada op de Azoren.

De "Friesland" zette vervolgens vanuit de Azoren weer koers naar Wilmington - Verenigde Staten, om nog een Liberty naar Engeland te verslepen.

Op 9 november 1960 arriveerde de "Friesland" in de haven van Wilmington - Verenigde Staten.

Half november 1960 vertrok de "Friesland" vanuit de haven van Wilmington - Verenigde Staten met de laatste van tien Liberty-schepen op sleeptouw, die door Wijsmuller versleept moesten worden naar Engeland.

Tijdens deze sleepreis ontmoette de Friesland" veel slecht weer, maar bleef goed vorderen in de richting van de haven van Troon - Engeland.

Op 5 december 1960 maakte ook de "Cycloop", ten Noorden van de Azoren, vast op het transport van de "Friesland".

15 december 1960 werd de laatste Liberty, van een serie van 10 Liberty's, in de haven van Troon - Engeland afgeleverd door de "Friesland" en de "Cycloop".

De "Friesland" zette vanuit de haven van Troon - Engeland koers naar IJmuiden.

Omstreeks 18 december 1960 arriveerde de "Friesland" in de haven van IJmuiden en werd daar in het dok opgenomen voor onderhoud.

Door de "Friesland" werd in 1960 22.878 mijl slepend afgelegd.

1961

Eind januari 1961 kwam de "Friesland" na een grote onderhoudsbeurt weer in de vaart.

De "Friesland" vertrok vanuit IJmuiden naar de Kuster "Eddystone"(1954 – 475 Brt.)die op 3 februari 1961 was gestrand op de Bretonse kust nabij Ile de Glenans – Frankrijk.

Onderweg naar Frankrijk kreeg de "Friesland" andere orders en zette koers naar Vlissingen om daar, een door de "Titan" achtergelaten, baggermolen vast te maken.

Op 6 februari 1961 arriveerde de "Friesland" in de haven van Vlissingen.

Het Noorse vrachtschip "Braga"(1938 – 1.671 Brt.) melde op 7 februari 1961 dat het water maakte en in zinkend toestand verkeerde.

De "Braga" was geladen met citrusvruchten en aardappelen en onderweg vanuit Casablanca – Marokko naar Southampton – Engeland.

De "Friesland" heeft vanuit Vlissingen koers gezet naar de positie van de "Braga" maar deze zonk op ongeveer 50 mijl ten Zuid Westen van Newhaven - Engeland.

Hierna zette de "Friesland" nog koers naar positie van de Noorse tanker "Grena"(1958 – 13.065 Brt.) die 80 mijl ten Westen van IJmuiden moeilijkheden melde, maar die het later zelf weer klaarde.

Waarop de "Friesland" weer terug keerde naar de haven van Vlissingen.

Door het aanhoudend slechte weer kon de "Friesland" pas half februari 1961 vertrekken vanuit de haven van Vlissingen met haar sleep, een baggermolen, met bestemming de haven van Las Palmas - Canarische Eilanden, daar zullen nog twee bakken worden vastgemaakt die daar, vanuit IJmuiden, afgeleverd zijn door de "Nestor".

Op 1 maart 1961 arriveerde de "Friesland" met haar sleep, een baggermolen, in de haven van Las Palmas - Canarische Eilanden. Waar nog 2 bakken werden vastgemaakt.

Eind maart 1961 arriveerde de "Friesland" met haar drietal, een baggermolen en twee bakken, in de haven van Burutu - Nigeria.

Vanuit Burutu - Nigeria zette de "Friesland" op 28 maart 1961 koers naar Lagos - Nigeria om daar een zuiger op sleeptouw te nemen met bestemming Rotterdam.

Gedurende de maanden april en mei 1961 was de "Friesland" met de zuiger "A.A. Raymond"(1924 – 2.313 Brt.) op sleeptouw onderweg vanuit de haven van Lagos - Nigeria naar IJmuiden.

In de nacht van 25 op 26 mei 1961 arriveerde de "Friesland" na een reis van vier maanden in de haven van IJmuiden.

Eind juni 1961 begon de "Friesland" aan enkele kust reizen. Er werd eerst een drijvende kraan versleept vanuit de haven van Schiedam naar Oostmahorn en vervolgens werd koers gezet naar Koksabukt - Noorwegen.

Vanuit de haven van Koksabukt - Noorwegen, moest een drijvende kraan, een zuiger en het pompstation "Slokop" versleept worden naar de Nieuwe Rotterdamse Waterweg.

Kort na aankomst in de haven van Koksabukt – Noorwegen verzocht de Nederlandse Kuster "Spes Major"(1948 – 499 Brt.) dringend om sleepboot assistentie op 30 mijl ten Westen van Hanstholm – Denemarken.

De "Spes Major" had machineproblemen en dreef in een storm, windkracht 8, naar de Deense kust.

De "Friesland" vertrok vanuit de haven van Koksabukt – Noorwegen naar de positie van de "Spes Major". De bemanning van de "Spes Major" slaagde er echter in om de machines weer te herstellen en kon op eigen kracht de haven van Skagen – Denemarken bereiken.

De Friesland" vertrok op 6 juli 1961 vanuit de haven van Koksabukt - Noorwegen met een drijvende kraan een zuiger en het pompstation "Slokop" op sleeptouw naar Rotterdam.

De "Friesland" liep onderweg naar Rotterdam, wegens slecht weer, de haven van IJmuiden binnen. Omdat van een van de bakken, met een daarop staande kraan, de kraan was gaan werken en opnieuw zeevast moest worden gezet.

De "Simson" levert later de drijvende kraan, de zuiger en het pompstation "Slokop" af in Rotterdam

De "Friesland" versleepte half juli 1961 een L.C.F. vanuit de haven van Birdham - Engeland naar Portsmouth - Engeland.

In de haven van Portsmouth - Engeland maakte de "Friesland" nog een lichter vast en vertrok vanuit de haven van Portsmouth - Engeland met een lichter en een landingsvaartuig op sleeptouw naar IJmuiden.

Eind juli 1961 werd door de "Friesland", vanuit Rotterdam, een zuiger geëscorteerd naar de Lauwerszee.

Eind augustus 1961 versleepte de "Friesland" twee kustvaarders, vanuit de haven van Holehaven – Engeland, naar de Nieuwe Rotterdamse Waterweg.

Oktober 1961 werd door de "Friesland" een kraan ponton vanuit de haven van West Hartlepool - Engeland naar IJmuiden gesleept.

Op 13 oktober 1961 arriveerde de "Friesland" met de kraan ponton op sleeptouw in de haven van IJmuiden.

Het Britse vrachtschip "Niceto de Larrinaga"(1959 – 8.869 Brt.) kwam op 23 september 1961 nabij Casquets – Frankrijk, tijdens dichte mist, in aanvaring met de Franse Tanker "Sitala"(1961 – 49.204 Brt.).

De voorpiek en ruim 1 van de "Niceto de Larrinaga" werden weggevaagd en twee opvarenden kwamen om het leven. Na onderzoek werd besloten om de "Niceto de Larrinaga" achterstevoren naar IJmuiden te verslepen. Waarvoor de "Zeeland", "Titan", "Simson" en "Nestor" werden ingezet.

Na lossing werd de "Niceto de Larrinaga" naar Amsterdam gesleept en in het dok van de A.D.M. opgenomen. Nadat er voorlopige voorzieningen waren getroffen werd de "Niceto de Larrinaga" door de "Stentor", "Titan" en "Friesland" half oktober 1961 naar de haven van Emden - Duitsland versleept.

Vanuit de haven van Emden – Duitsland vertrok de "Friesland" via het Engels Kanaal naar de haven van Ardrossan in Schotland.

Tijdens die reis werd onderweg ter hoogte van het lichtschip Smith Knoll nog een kijkje genomen bij het Engelse vrachtschip "Bucklaw"(1943 – 424 Brt.) dat machineschade had maar door een rederij genoot naar de Waterweg werd gesleept.

Op 20 oktober 1961 arriveerde de "Friesland" in de haven van Ardrossan - Engeland.

Eind oktober 1961 vertrok de "Friesland" vanuit de haven van Ardrossan - Engeland met twee lichters op sleeptouw naar Burutu - Nigeria.

De "Friesland" was gedurende de maand november 1961 met twee lichters vanuit de haven van Ardrossan in Schotland onderweg naar Burutu in Nigeria - West Afrika.

Nadat de "Friesland" 2 lichters had afgeleverd in de haven van Burutu - Nigeria werd op 26 november 1961 koers gezet naar Dakar - Senegal, voor bunkers en proviand.

De "Friesland" arriveerde op 3 december 1961 in de haven van Dakar - Senegal.

Op 8 december 1961 vertrok de "Friesland" vanuit de haven van Dakar - Senegal naar Rio de Janeiro - Brazilië.

Eind december 1961 vertrok de Friesland" vanuit de haven van Rio de Janeiro - Brazilië met een zuiger op sleeptouw met bestemming Pointe Noire – Congo in West-Afrika.

1962

Na aflevering van een zuiger in de haven van Pointe Noire - Congo vertrok de "Friesland" naar de haven van San Vincent - Kaapverdische Eilanden om van de Portugese sleepboot "Praia da Adraga" 3 pontons (waarop 5 andere pontons waren geplaatst) over te nemen.

De "Friesland" begon op 11 februari 1962 in de haven van San Vincent - Kaapverdische Eilanden met het vastmaken van de drie pontons(waarop 5 andere pontons waren geplaatst).

Toen er een conflict ontstond over een opdracht van een stuurman aan 2 runners. Ze weigerden om als runners op de pontons te gaan omdat ze dit te gevaarlijk vonden.

De kapitein herhaalde de opdracht en wederom weigerden de runners. Hierop werden ze op staande voet ontslagen. Drie andere bemanningsleden steunden de runners en kregen ook ontslag op staande voet.

18 februari 1962 vertrok de "Friesland" vanuit St. Vincent - Kaapverdische eilanden met drie pontons op sleeptouw naar Burutu in Nigeria.
 
Het drietal pontons was door de Portugese sleepboot "Praia da Adraga" vanuit Cadiz – Spanje naar St. Vincent – Kaapverdische eilanden gebracht.

Om deze sleepreis te kunnen maken was de "Friesland" de eerste sleepboot van Wijsmuller met een gemengde bemanning. Ter vervanging van de ontslagen bemanningsleden werden Portugese bemanningsleden gemonsterd. (Zie ook de bemanningslijst van februari en maart 1962)

9 maart 1962 leverde de "Friesland" drie pontons af in de haven van Burutu - Nigeria af.

11 maart 1962 vertrok de "Friesland" vanuit Burutu - Nigeria en zette koers naar Dakar - Senegal waar werd gebunkerd.

18 maart 1962 vertrok de "Friesland" weer vanuit Dakar – Senegal naar St. Vincent op de Kaapverdische Eilanden om enkele Portugese opvarenden weer thuis te brengen.

Vanuit St. Vincent op de Kaapverdische Eilanden vertrok de "Friesland" naar IJmuiden.

Eind maart werd op ongeveer 90 mijl ten Zuid Westen van Brest – Frankrijk het nieuwe Nederlandse koelschip "Arctic"(1962 – 1.072 Brt.) door de "Friesland" vastgemaakt en op sleeptouw genomen. De "Arctic", die een defect aan het stuurgerei meldde, werd naar Plymouth - Engeland gesleept.

Na aflevering van de "Arctic" in de haven van Plymouth - Engeland vertrok de "Friesland" op 2 april 1962 vanuit Plymouth – Engeland naar IJmuiden.

Op 3 april 1962 arriveerde de "Friesland" vanuit Plymouth – Engeland in IJmuiden.

Half april 1962 voerde de "Friesland" een sleepreis uit met de baggermolen "Beverwijk 15" vanuit de Nieuwe Rotterdamse Waterweg naar Duitsland. Ter hoogte van het Weser lichtschip is de "Beverwijk 15" tijdens slecht weer gekapseisd en ondergegaan.

De 3 runners wisten zich met een rubberboot in veiligheid te brengen en werden door de "Friesland" opgepikt. De baggermolen had water binnengekregen door de plotseling sterker wordende wind.

Na een korte stop in IJmuiden vertrok de "Friesland" naar de Nederlandse Kuster "Lingedijk"(1949 – 497 Brt.) die was gestrand nabij Arklow - Ierland.

De "Lingedijk" slaagde er echter in om op eigen kracht vlot te komen.

Hierop wijzigde de "Friesland" op 20 april 1962 haar koers naar de positie van de Nederlandse Kuster "Donau"(1953 – 359 Brt.), die met machineschade dreef ter hoogte van Falmouth - Engeland. De "Friesland" werd door de "Donau" gecontracteerd.

Toen de "Friesland" arriveerde op de positie van de "Donau", was deze verdwenen en bleek door de Nederlandse Kuster "Senior"(1948 – 374 Brt.) op sleeptouw te zijn genomen.

Op 22 april 1962 vond er in dichte mist in het Engels kanaal een aanvaring plaats tussen de Deense "Dragor Maersk"(1961 – 4.722 Brt.) en de Italiaanse tanker "Mar Ligure"(1953 – 10.699 Brt.). De "Dragor Maersk" liep zware schade op in de midscheeps en vroeg dringend om assistentie.

De "Friesland" werd op basis Lloyd's Open Form gecontracteerd.

De "Titan", "Simson" en "Stentor" vertrokken vanuit IJmuiden met bergingsmateriaal en plaatsten dit op de "Dragor Maersk".

Gezamenlijk wisten ze de "Dragor Maersk" langzaam naar de Nieuwe Waterweg te slepen. Dit was een zeer riskant karwei omdat door de aanvaring ruim III, ruim IV en de machinekamer dreigden vol te lopen met water. Inzet van sterke bergings pompen wisten dit te voorkomen. 24 april 1962 werd de zwaar gehavende "Dragor Maersk" afgeleverd in de Maashaven te Rotterdam zodat de lading gelost kon worden en na lossen opgenomen kon worden in het dok van Wilton Fijenoord.

Na aflevering van de "Dragor Maersk" in Rotterdam vertrok de "Friesland" naar IJmuiden.

Op bijna 100 mijl ten Noord Noord Westen van IJmuiden moest in de nacht van 26 op 27 april 1962 de Liberiaanse tanker "Olympic Thunder"(1950 – 17.791 Brt.) door de bemanning worden verlaten nadat als gevolg van een aanvaring met de Griekse tanker "Kissavos"(1956 – 23.232 Brt.) brand aan boord ontstond.

Van de niet geladen "Olympic Thunder" waren verschillende ladingstanks onder het brugcomplex opengebarsten.

Als eerste arriveerde de "Holland" van Rederij Doeksen gevolgd door de "Titan". Daar de berging gezamenlijk door Rederij Doeksen en Wijsmuller zou worden uitgevoerd werd meteen begonnen met de brandbestrijding.

Kort na elkaar arriveerden ook de "Doggersbank" van Rederij Doeksen en de "Simson", "Nestor", en de "Friesland" en de "Wotan" van Bugsier. In de avond van 27 april was het vuur bedwongen en kon de "Olympic Thunder" op sleeptouw worden genomen naar de Nieuwe Waterweg.

In de ochtend van 28 april 1962 werd de tanker de Nieuwe Waterweg opgesleept, afgemeerd bij Tank Cleaning en later opgenomen in een van de dokken van Wilton Feijenoord.
 
Meteen nadat de Olympic Thunder" was afgeleverd bij Tank Cleaning in Rotterdam vertrok de "Friesland" weer naar zee om het bergings station Dover - Engeland te bezetten.

21 mei 1962 arriveerde de "Friesland" vanuit Dover - Engeland, in Schiedam.

Eind mei 1962 begon de "Friesland" vanuit Schiedam aan een sleepreis met een rotsbreker naar Istanboel – Turkije.

Op 5 juni 1962 passeerde de "Friesland" Malta onderweg naar Istanboel - Turkije.

Na aflevering van de rotsbreker in de haven van Istanboel - Turkije zette de "Friesland" koers naar Marsa El Brega - Libië waar ze op 19 juni 1962 arriveerde. Om de "Cycloop" af te lossen die voor een dokbeurt vertrok naar Malta.

Eind juni 1962 werd de "Friesland", nadat deze enige dagen het werk van de "Cycloop" in Marsa El Brega had waargenomen, in Malta gestationeerd.

Vanuit Malta vertrok de "Friesland" op 29 juni 1962 naar de positie van het Deense vrachtschip "Rhodos" (1948 – 1.773 Brt.) die was gestrand op Cyprus. Dit was een tevergeefse reis.

Begin juli vertrok de "Friesland" vanuit Malta naar Ras El-Tin nabij Alexandrië - Egypte, waar het vrachtschip "Rosasicula"(1920 – 1.749 Brt.) op 7 juli 1962 was gestrand. Maar ook in dit geval was de reis vergeefs. De "Rosasicula" was al een wrak en niet meer te redden.

Vanaf half juli 1962 lag de "Friesland" weer op station in de haven van La Valletta - Malta.

Eind augustus 1962 vertrok de "Friesland" vanuit Malta om onderweg te gaan naar IJmuiden.

7 september 1962 arriveerde de "Friesland" vanuit Malta in IJmuiden.

De "Friesland" ontsnapte op 15 september 1962 aan een ramp. Terwijl de "Friesland" werd uitgerust voor de komende sleepreis belande bijna een kraanwagen op het achterdek van de "Friesland". De kraanwagen, van de Fa. Boon, die trossen aan boord zou brengen reed te veel naar achteren en viel voor een deel van de steiger. Vlak boven het achterdek van de "Friesland", waar veel mensen aan het werk waren, bleef de kraanwagen hangen.

De tweede helft van september 1962 vertrok de "Friesland" vanuit IJmuiden om koers te zetten naar Temse ten zuiden van Antwerpen - België aan de Schelde. Waar de "Friesland" op 18 september arriveerde.

Daar werd samen met de Portugese sleepboot "Praia da Adraga" de drijvende olieraffinaderij "Refiner" sleepklaar gemaakt. En 21 september 1962 op sleeptouw genomen naar Marsa El Brega in Libië.

Tijdens de reis werd in de Golf van Biskaje veel slecht weer ondervonden, vanaf 27 september 1962 begon de "Refiner" water over te nemen. 5 dagen lang was de sleep in een Zuid Wester storm windkracht 8 tot 10.

Vanuit IJmuiden was de "Hector" gearriveerd om behulpzaam te zijn bij het slepen. Op de "Refiner" ontstond door het slechte weer lekkage in een van de compartimenten, maar de runners, Goof de Gelder, Koos Laadstra, Cees van Hoorn en H. Coesine slaagden er in om een bekisting te maken en de lekkage te stoppen. Hierbij raakten Goof de Gelder en Koos Laadstra licht gewond.

Nadat de Golf van Biskaje was gepasseerd assisteerde de "Hector" nog tot Gibraltar en verliet toen het transport van de "Refiner".

28 oktober 1962 arriveerden de "Friesland" en de "Praia da Adraga" met de "Refiner" op de rede van Marsa El Brega in Libië.

Waar meteen werd begonnen de "Refiner" op haar plaats te brengen waar de raffinaderij moest komen. De "Cycloop" en de "Junior" maakten vast op de "Refiner" waarna de "Praia da Adraga" werd bedankt.

Uiteindelijk kwam de "Refiner" op 30 oktober op haar plaats en vertrok de "Friesland" richting Malta.

1 november 1962 arriveerde de "Friesland" in Malta en na bunkers te hebben ingenomen vertrok de "Friesland" weer op 2 november 1962 vanuit Malta richting IJmuiden.

Tijdens de terugreis naar IJmuiden werd door de "Friesland" nog koers gezet naar het Griekse vrachtschip "Santa Irene"(1942 – 7.178 Brt.) die op 2 november 1962 was gestrand op de Cadozos Shoal op 4 mijl Noord West van Tarifa - Spanje.
Toen bleek dat de "Santa Irene" 'total Loss' was verklaard werd de reis naar IJmuiden vervolgd.

Vanuit IJmuiden vertrok de "Friesland" de tweede helft van november 1962 naar Vlaardingen waar een bak/onderlosser de "Foremost 500" werd vastgemaakt met bestemming Southampton - Engeland.

Tijdens deze sleepreis werd de haven van Dover - Engeland aangedaan wegens schade aan de onderlosser.

Vervolgens versleepte de "Friesland" een vrachtschip vanuit Antwerpen – België, waar de "Friesland" op 28 november arriveerde, naar Gotenburg - Zweden.

Na aflevering dit vrachtschip keerde de "Friesland" terug in IJmuiden waar ze werd gestationeerd.

Op 11 december 1962 werd bij Den Helder de Italiaanse "Castor"(geen gegevens gevonden te veel Castor's) geassisteerd.

Na het assisteren van de "Castor" in en nabij Den Helder, was de "Friesland" enige tijd in Den Helder gestationeerd.

De "Friesland" vertrok op 15 december 1962 naar de positie van de kustvaarder "Denzo"(1929 – 184 Brt.) die met rode lichtkogels had aangegeven, tijdens een Wester storm windkracht 8, in nood te verkeren.

Toen de "Friesland" net buitengaats was melde de "Denzo" dat het (motor) probleem was opgelost en dat ze haar reis kon vervolgen.

Ook zette de "Friesland" op 16 december 1962 koers naar de positie van het vrachtschip "Nautilus"(1922 – 3.174 Brt.) op 15 mijl Noord West van Texel.
Een vergeefse reis de "Nautilus" zonk, tijdens een Noord Wester storm windkracht 9, voordat de "Friesland" haar bereikt had

1963

Begin januari 1963 werd de "Friesland" in het Engels Kanaal gestationeerd.

Op 16 en 17 januari 1963 verleende de "Friesland" hulp aan de Duitse trawler "Mecklenburg"(1955 – 303 Brt.), die op 50 mijl ten Noorden van Lands End – Engeland lekkage in het visruim constateerde. De "Mecklenburg" werd naar de kust geëscorteerd.

Op 18, 19 en 20 januari 1963 werd hulp verleend aan de Nederlandse kustvaarder "Parklaan"(1962 – 500 Brt.), die op 60 mijl Zuid West van Brest – Frankrijk met 40 graden slagzij dreef.

De "Parklaan" kwam op 18 januari 1963 in de problemen doordat de lading koolzaad was gaan schuiven. De "Friesland" escorteerde de "Parklaan" naar de haven van Lorient - Frankrijk.

20 januari 1963 arriveerde de "Parklaan" en de "Friesland" in de haven van Lorient - Frankrijk. En vertrok de "Friesland" vanuit Lorient – Frankrijk naar IJmuiden.

Begin februari 1963 versleepte de "Friesland" een zuiger vanuit de haven van Quistreham - Frankrijk naar IJmuiden waar ze op 5 februari 1963 arriveerde.

Na aflevering van een zuiger in IJmuiden vertrok de "Friesland" naar Plymouth - Engeland om van daaruit het bergingsvaartuig "Moorfield" naar IJmuiden te slepen.

17 februari 1963 liep het Duitse vrachtschip "Stubbenhuk"(1955 – 2.667 Brt.) op het nog onderwater zijnde deel van de nieuwe Zuidpier.

De "Hector", "Stentor", "Simson", "Friesland" en "Assistent" wisten de "Stubbenhuk" dezelfde dag nog vlot te slepen.

De "Friesland" escorteerde op 20 en 21 februari 1963 de Duitse Bulk carrier "Inge"(1962 – 19.975 Brt.) vanuit IJmuiden naar de haven van Emden - Duitsland.

Daarna versleepte de "Friesland" een baggermolen vanuit IJmuiden naar Vlaardingen.

Half maart 1963 versleepte de "Friesland" een ponton van Vlaardingen naar Duinkerken - Frankrijk, en versleepte daarna een zuiger en een drijvend tussenstation vanuit Duinkerken - Frankrijk naar Vlaardingen.

9 april 1963 waren de "Stentor", "Simson" en "Friesland" ingezet bij de brandbestrijding op de "Arosa Sun"(1931 – 16.774 Brt.), het hotelschip van de Hoogovens.
 
Eind mei 1963 werd de "Friesland" uit dienst gesteld om verbouwd te worden voor werkzaamheden in en bij de haven van Marsa El Brega - Libië. Op 6 juni 1963 werd de "Friesland" vanuit IJmuiden verhaald naar Scheepswerf "De Beer" te Zaandam.

De "Friesland" kreeg een nieuwe achtermast voorzien van een laadboom.
Deze voorziening was nodig om het toekomstige werk in Libië te kunnen gaan uitvoeren.

Het werk, dat behalve uit sleepwerk bestaat, omvat tevens onderhoud aan de meerboeien welk met behulp van de laadboom uit het water kunnen worden gehesen.

Eind juli 1963 keerde de "Friesland" terug te IJmuiden na een verbouwing bij de Scheepswerf "De Beer" te Zaandam.

Het Noorse vrachtschip "Leknes"(1952 – 1.900 Brt.) kreeg in de nacht van 29 juli 1963 de ketting van de ET-ST boei in haar schroef. De "Leknes" lag hierdoor vast op de Noordzee. De reder riep de hulp in van Wijsmuller.

De "Friesland" klaarde op 30 juli 1963 het karwei bij de Noorse "Leknes" die ter hoogte van Texel de ketting van de ET-ST boei in de schroef had gekregen. Duikers, uitgerust met onderwater snijbranders, maakten de schroef van de "Leknes" vrij van de ketting.

Woensdag 31 juli 1963 vertrok de "Friesland" vanuit de haven van IJmuiden naar Marsa El Brega - Libië.

In de eerste helft van augustus 1963 arriveerde de "Friesland" in de haven van Marsa El Brega – Libië waar de "Friesland" werd gestationeerd voor sleep en betonnings- werkzaamheden.

Begin december 1963 werd de "Friesland" omgedoopt in "Cycloop"(II), de reden was dat de naam "Friesland" niet paste in de naamgeving van de nieuwe serie provincie boten en qua bouw ook thuis hoorde bij de "Titan" en de overige kust en haven slepers.

Door de verkoop van de 'oude' "Cycloop" (1953) kwam de naam "Cycloop" beschikbaar voor de "Friesland". Hierbij veranderden de roepletters in PDML.

Voor de verdere levensloop zie de "Cycloop" (II).