Geschiedenis

1919

Scheepsbouw. De voor de N.V. Bureau Wijsmuller, Scheepvaart-, Transport- & Zeesleepvaart Maatschappij nieuwgebouwde zeesleepboot "Jacob van Heemskerck", waarvan de afmetingen zijn: 40.00 M. over dek, 38.50 tussen de loodlijnen, 7.30 M. breed en 3. M. holte; afmetingen machine-cilinders: 10 X 26 X 42 met 24 duim slag en een ketel van 205 M2. verwarmend oppervlak, heeft met goed gevolg op 13 mei 1919 haar proefvaart gemaakt.

De "Jacob van Heemskerck" werd gebouwd door de firma Jonker & Stans te Hendrik-Ido-Ambacht, terwijl de machine- en ketelinstallatie geleverd werden door de N. V. Machinefabriek "Bolnes; de ketel gebouwd door de Maatschappij De Schelde.
De "Jacob van Heemskerck" is verder voorzien van elektrisch licht, draadloze telegrafie-installatie en is uitgerust met een sterk zoeklicht, geplaatst op de hut voor de draadloze telegrafie.

22 mei 1919 "Jacob van Heemskerk" (11755 Rott. 1919) door J.F. Wijsmuller overgenomen van Joh. Kievits & Co. te Dordrecht.

De "Jacob van Heemskerck" werd door N.V. Bureau Wijsmuller vrijwel meteen na oplevering verkocht aan Chemins de Fer de l'Etat Francais als "Tempete" (Société Maritime Nationale) te Marseille.

Die gaf Bureau Wijsmuller opdracht om de "Jacob van Heemskerck" uit te brengen naar Marseille - Frankrijk via New York – Verenigde Staten, waar een sleepboot en een lichter lagen die naar Frankrijk moesten worden versleept.

De "Jacob van Heemskerck" vertrok vanuit Rotterdam op 5 mei 1919 naar New York – Verenigde Staten.

De "Jacob van Heemskerck" zette eerst koers naar Cardiff – Engeland voor kolen. Na gebunkerd te hebben in Cardiff  – Engeland vertrok de "Jacob van Heemskerck" naar New York – Verenigde Staten waar de "Jacob van Heemskerck" op 24 mei 1919 arriveerde.

In New York – Verenigde Staten werd de sleepboot "Ignacio Agramento" en de lichter "Agada" sleepklaar gemaakt.

Op 9 juni 1919 vertrok de "Jacob van Heemskerck" met de sleepboot "Ignacio Agramento" en de lichter "Agada" op sleeptouw naar Marseille - Frankrijk.

Eind juni 1919 werd de haven van Ponta Delgada op de Azoren aangedaan voor bunkers.

Op 12 juli 1919 passeerde de "Jacob van Heemskerck", met de sleepboot "Ignacio Agramento" en de lichter "Agada" op sleeptouw Gibraltar.

Aankomst en aflevering van de sleep en de "Jacob van Heemskerck" te Marseille - Frankrijk, omstreeks 23 – 26 juli 1919.

Na aankomst te Marseille - Frankrijk kwam de "Jacob van Heemskerck" voor Chemins de Fer de l'Etat Francais (Société Maritime Nationale) te Marseille in de vaart onder de naam "Tempête".

1926

5 mei 1926 werden de "Ouragan" ex "Drente"(1) en de "Tempête" ex "Jacob van Heemskerck"(1) van de  Société Maritime Nationale te Marseille aangekocht door de  firma J. Kievits & Co. Ltd. uit Amsterdam, die de "Tempête" in de vaart bracht onder de naam "Eemland".

De "Eemland" (ex "Tempête", ex "Jacob van Heemskerck"(1)) vertrok op 12 mei 1926, met een bemanning aan boord van Bureau Wijsmuller, vanuit Le Havre - Frankrijk, naar Amsterdam.

De "Eemland" (ex "Tempête", ex "Jacob van Heemskerck"(1)) arriveerde op 14 mei 1926 vanuit Le Havre - Frankrijk, in Amsterdam.

1927

Een jaar later, in 1927 werd de "Eemland" echter alweer doorverkocht. Onder dezelfde naam werd de "Eemland" eigendom van Office d'Exploitation des Transports Coloniaux (Otraco) gevestigd te Matadi - Congo (Zaïre).

1960

Tijdens de opstand in 1960 werd de "Eemland" tot zinken gebracht in Belgisch Congo.