Geschiedenis

De"Simson" werd op 20-01-1993 te water gelaten bij de werf, Constructiones Navales Santo Domingo, Vigo - Spanje.

De "Simson" zal worden uitgerust als bergings sleepboot met diverse bergings materialen opgeslagen in het trossen ruim. En zal gestationeerd worden in IJmuiden.

De "Simson" is nadat zij door de werf was overgedragen in dienst gesteld bij Goedkoop Havensleepdiensten B.V.
 
Wijsmuller Transport B.V. staat als eigenaar van de "Simson" in de registers.

22 oktober 1993 worden de "Titan" en de "Simson", officieel, tijdens een presentatie in gebruik genomen door Goedkoop Havensleepdiensten.

Oktober 1993 werd het vrachtschip "Ner"(1088 – 910 Brt.) door de "Simson" op 31 mijl van IJmuiden vastgemaakt. De "Ner" had hulp ingeroepen wegens machine problemen.

Ook in oktober 1993 werd er assistentie verleend aan de Nederlandse coaster "Donau"(1993 – 2.058 Brt.) welke eveneens problemen had met de machines.

Eind november 1993 bracht de "Simson" het 10 meter lange jacht "LuLu" naar de haven van IJmuiden. De "Lulu" kampte op 4,5 mijl ten zuidwesten van IJmuiden met machine problemen.

10 december 1993 werd door de "Simson" assistentie verleend aan  de Cypriotische chemicaliën tanker "Lotus"(1975 – 2.502 Brt.), door machine problemen dreef de "Lotus " op 35 mijl van IJmuiden stuurloos rond in een storm windkracht 8 tot 9. De "Simson" wist vast te maken maar kon de "Lotus" pas op 12 december binnen te brengen in de haven van IJmuiden wegens het zeer slechte weer.

Op 21 december 1993 zet de "Simson" vanuit de haven van IJmuiden koers naar de positie van de Noorse coaster "Tello"(1974 – 497 Brt.) waar in de lading, papierpulp, brand was uitgebroken.

De "Tello" werd door de "Simson" geëscorteerd naar de haven van IJmuiden, waar de brand door een bergingsteam werd geblust.

Per 23 december 1993 staat als eigenaar van de "Simson" ING Lease Structured Finance B.V. uit Amsterdam in het register.

1994

In 1994 kon Wijsmuller Salvage B.V. kort na elkaar twee keer aan de slag op de Westerschelde.

Eind november 1994 voor de berging van de autocarrier "AYA II"(1978 – 11.947 Brt.).

De autocarrier "AYA II" kwam op 21 november 1994 in aanvaring met een binnenvaart tanker.

Door gat in de romp van 15 bij 5 meter, begon de "AYA II" te zinken. De kapitein besloot daarom de "AYA II" op een zandbank te zetten.

Vanwege de snelle stroming in de Westerschelde kan een schip onder die omstandigheden nooit lang blijven liggen. Snelle actie van bergers is dan ook geboden.

De bergingscombinatie Smit/Union was aanvankelijk een bergingscontract onder Lloyd's Open Form (L.O.F.) met de eigenaren overeengekomen. Union gaf het contract echter weer terug.

Wijsmuller Salvage B.V. Kwam toen na enig onderhandelen uiteindelijk een bergingscontract onder Lloyd's Open Form (L.O.F.) overeen met de eigenaren van de "AYA II".

Voor de berging werden de sleepboten "Simson", "Manta" en "Kondor" ingezet.

Wijsmuller kon de klus in 10 dagen klaren. De complete bergingsploeg – 15 man sterk – werd ingezet om de "AYA II" te bergen. Freelance duikers en extra vlootpersoneel versterkten de ploeg.

Multraship uit Terneuzen was ook bij de berging betrokken. De omstandigheden waaronder de ploeg moest werken waren niet eenvoudig omdat de autodekken grotendeels onder water stonden. De duikers moesten langs smalle trappetjes naar beneden het schip in klauteren om de nodige reparaties te kunnen uitvoeren.

In het pikkedonker en half gebukt – de autodekken waren slechts 1 meter 80 hoog – moesten ze een afstand van ongeveer 50 meter overbruggen om het gat in de romp van de AYA II te bereiken.

Na vele voorbereidingen, waaronder het verwijderen van de bunkers en het plaatsen van een patch, werd de "AYA II" op 29 november vlotgebracht.

De "AYA II" vervoerde 153 auto's van het merk Subaru, die overigens door de hele operatie onbeschadigd zijn gebleven.

 en een week later voor de berging van het Russische vrachtschip "Pioner Onegi"(1975 – 4.814 Brt.).

Op donderdag 8 december 2004 werd een scherpe bocht in de Westerschelde het Russische vrachtschip "Pioner Onegi"(1975 – 4.814 Brt.) fataal.

De "Pioner Onegi" was vanuit de haven van Antwerpen vertrokken met een lading containers aan boord.

Naar later bleek had de "Pioner Onegi" bij haar vertrek te weinig stabiliteit. Bij een van de eerste bochten in de Westerschelde begon de "Pioner Onegi" hierdoor slagzij te maken.

Het slechte weer en de wind in de zij hielpen een handje mee. De sleepboten van de Union waren als eerste ter plekke om assistentie te verlenen. Zij duwden de "Pioner Onegi" op een zandbank om kapseizen te voorkomen. Diezelfde avond vielen er zo'n 20 containers overboord.

Voor Rijkswaterstaat was dat een reden om de wrakken wet van toepassing te verklaren. De hele Westerschelde werd gestremd vanwege de ronddrijvende containers.

Een schip wordt door Rijkswaterstaat in principe onder de wrakken wet geplaatst als het aan de grond zit en een gevaar vormt voor het scheepvaartverkeer of het milieu.

De wrakken wet is in het leven geroepen om de eigenaar te verplichten het schip weg te halen.

Onder de wrakken wet bepaalt de Nederlandse Staat welk bedrijf gaat bergen en voor welk bedrag.

In de nacht van 9 op 10 december mondden de onderhandelingen met Rijkswaterstaat uit in een opdracht voor Wijsmuller Salvage B.V. Om de "Pioner Onegi" te bergen en om de overboord geslagen containers zoveel mogelijk op te ruimen.

Het Terneuzense bedrijf Multraship werd ook bij deze berging ingeschakeld.

Op 11 december werden de eerste containers van dek gehesen. Er werd ook een begin gemaakt met het leegpompen van de "Pioner Onegi" die gedeeltelijk was volgestroomd met water. Aangezien het niet bekend was welke lading de "Pioner Onegi" precies vervoerde en uiteraard vanwege de olie in de machinekamer, moest het uitgepompte water in een tanker opgevangen worden voor verwerking aan de wal.

Een dag later kreeg Wijsmuller Salvage B.V. Van Rijkswaterstaat tevens de opdracht om de motoren van het schip, die onder water hadden gestaan te conserveren.

Het werk vorderde gestaag terwijl berekeningen inmiddels aantoonden dat de situatie onder controle was. Op dinsdag 13 december werd met toestemming van Rijkswaterstaat, het schip vlot getrokken en verderop verankerd.

Een tweede bergingsploeg ging aan de slag met het opvissen van de verloren containers. In totaal werden 10 containers opgevist en werden alle door Rijkswaterstaat opgegeven posities waar iets zou kunnen liggen, door Wijsmuller Salvage B.V. Gecontroleerd.

Op zondag 18 december 1994 werd, na een tot volle tevredenheid van Rijkswaterstaat uitgevoerde operatie, de "Pioner Onegi" door Rijkswaterstaat terug genomen.

Gedurende de bergingsoperatie van de "Pioner Onegi" was de "Simson" het commando centrum van Wijsmuller Salvage B.V.

1995

In 1995 werd de "Simson" ingebracht in een geheel nieuwe divisie van Wijsmuller Holding B.V., Wijsmuller Fleet Services B.V.

Het vrachtschip "Kaberneeme"(1965 – 2.914 Brt.) melde op 30 januari 1995 op 40 mijl van IJmuiden lekkage in de machinekamer en werd door de bemanning verlaten.

De "Simson" slaagt er in om een bergings team met pompen aan boord van de "Kaberneeme" brengen, en maakte daarna de "Kaberneeme" nog dezelfde dag vast en slaagde er in de "Kaberneeme" naar IJmuiden te slepen.

Egmond aan Zee, 30 januari 1995:

16.41 uur, op het kustwachtcentrum in IJmuiden wordt een MAY DAY ontvangen van het motorschip "Kaberneeme". Het schip met 18 bemanningsleden aan boord, maakt op 40 mijl west van Petten water in de machinekamer.

De "Kaberneeme" onderweg van Kalingrad naar Casablanca, met aan boord een lading kunstmest verzoekt dringend om assistentie.

Om 16.45 uur krijgt de bemanning van de reddingsboot "Adriaan Hendrik" alarm en binnen 10 minuten is de reddingboot onderweg naar de opgegeven positie.

Ondertussen zijn ook de mijnenjagers, "Hr. Ms. Schiedam", "Hr. Ms. Hellevoetsluis" en "Hr. Ms. Middelburg" onderweg naar de positie van de "Kaberneeme". Vanuit Den Helder is de reddingboot "Suzanna" onderweg.

De reddingboot "Christien" van IJmuiden is op dat moment onderweg naar het watersnood gebied in Limburg en Gelderland en is niet beschikbaar.

"Hr. Ms. Schiedam" wordt aangewezen als “On Scene Commander” en neemt vanaf dat moment de leiding ter plaatse.

Om 18.00 uur worden marineduikers en pompen overgezet op de "Kaberneeme".

Een half uur later is de "Adriaan Hendrik" ter plaatse en gaat op verzoek van de "Hr. Ms. Schiedam" bij de "Kaberneeme" langszij om eventueel snel mensen over te kunnen nemen mochten de pogingen om het binnen stormende water de baas te blijven niet slagen.

Ook de "Adriaan Hendrik" zet een pomp over, maar de slang- lengte blijkt te kort voor de grote afstand tot het water in de enorme machinekamer.

De pompen van de marine kunnen het binnen stromende water niet voor blijven, en er moet gewacht worden op de Sleepboot "Simson" van de firma Wijsmuller.

Het is inmiddels 19.00 uur en uit voorzorg zet de "Adriaan Hendrik" 12 opvarenden over op de "Hr. Ms. Middelburg" en "Hr. Ms. Hellevoetsluis".

Door de hoge deining is dit geen gemakkelijke opgave, mede door het feit dat opvarenden van de "Kaberneeme", een stortvloed aan bagage en matrassen aan boord gooien.

Om 21.30 uur is de "Simson" ter plaatse en begint gelijk met pompen, al snel is de situatie onder controle, en stapt de kapitein van de "Kaberneeme" aan boord van de "Simson".

De overgebleven 5 opvarenden worden door de "Adriaan Hendrik" aan boord van "Hr. Ms. Schiedam" gebracht. Ook de 12 andere opvarenden worden door de "Adriaan Hendrik" overgezet op "Hr. Ms. Schiedam".

In overleg met de On Scene Commander keert de "Adriaan Hendrik" om 23.40 uur terug naar Egmond, waar ze om 01.00 uur aanlandt op strand.

De "Suzanna" is op het moment dat de situatie ter plaatse onder controle was, reeds teruggekeerd naar Den Helder.

De "Kaberneeme" wordt later door de "Simson" naar IJmuiden gesleept.

1996

Op 5 februari 1996 maakt de "Simson" een kustreisje met het casco van een coaster, die onder de naam "Casco 2" vanuit IJmuiden naar Den Helder wordt versleept.

Een snel kust reisje want de "Simson" maakt met het casco op sleeptouw een snelheid van 12,5 mijl.

Op 28 augustus 1996 worden de "Simson", "Titan" en "Hendrik P. Goedkoop" ingezet bij de bestrijding van een brand aan boord van de Katwijkse trawler "ROS 784" (voorheen "KW 74 - Dirk Dirk") van Parlevliet & vd Plas in de haven van IJmuiden.

1997

21 februari 1997 maakte de "Simson" op 2,5 mijl ten Noordwesten van IJmuiden de Britse coaster "Boisterence"(1983 – 536 Brt.), die problemen had met de stuurmachine, vast en bracht deze IJmuiden binnen.

1998

Tijdens een Wester storm strandde de Poolse bulkcarrier "Wadag"(1980 – 10.997 Brt.) nabij Vlieland. De "Simson" vertrok vanuit de haven van IJmuiden, waar eerst extra bergings materiaal aan boord was genomen, naar de positie van de  "Wadag". Op 5 maart 1998 slaagt de "Simson" er in de "Wadag" vlot te brengen. Na inspectie van de "Wadag", op schade, escorteerde de "Simson" de "Wadag" naar haar bestemming in Duitsland.

In 1998 wordt de "Simson" voorzien van een blusmonitor.

1999

De "Simson" werd in juli 1999 ingebracht in Wijsmuller Amsterdam Havensleepdiensten B.V.

De op de verschansing aangebrachte naam Goedkoop werd vervangen door de naam Wijsmuller.

18 augustus 1999 brak er tijdens een zware storm brand uit aan boord van de Duitse hektrawler "Gerda Maria"(1982 – 1.178 Brt.).
Het vuur verspreidde zich zeer snel en de bemanning moest het schip verlaten.
En werden door de Ferry "King of Scandinavia" aan boord genomen.

De kustwacht sleper "Waker" startte na aankomst op de positie van de "Gerda Maria" met bluswerkzaamheden.

De "Simson" werd in IJmuiden uitgerust met extra blus materiaal en ging daarna onderweg naar de positie van de "Gerda Maria".
 
De "Simson" wist na aankomst op de positie van de "Gerda Maria" het vuur aan boord te blussen en de "Gerda Maria" vast te maken.

Op 20 augustus 1999 bracht de "Simson" de "Gerda Maria" binnen in de haven van IJmuiden.

De "Gerda Maria" had door de brand echter zoveel schade opgelopen dat ze is gesloopt.

5 december 1999 kreeg de Noorse Chemicaliëntanker "Jo Hegg"(1985 – 5.357 Brt.), onderweg vanuit Amsterdam naar Riga – Letland, geladen met 2300 ton gasolie, op de Noordzee machine problemen en verzocht om sleepboot hulp.

De "Simson" weet de "Jo Hegg" vast te maken en sleepte haar naar de Eemshaven.

2000

29-3-2000
RADEPOORT 9184689 bouwjaar 1998, 2.615 BRT, 29-3-2000

Onderweg vanuit de haven van Bremen – Duitsland naar Amsterdam is op 29 maart 2000 aan boord van het Nederlandse vrachtschip "Radepoort"(1998 – 2.615 Brt.) brand uitgebroken in de machinekamer, op de positie 52.40 N.B. en 04.27 O.L.
Door de bemanning werd de brand gedoofd door machinekamer af te sluiten.

De "Radepoort" dreef op minder dan 1 mijl afstand voorbij het gasplatform "Q8 Bravo".

De "Simson" slaagt er in de "Radepoort" vast te maken en naar de haven van IJmuiden te slepen. De "Radepoort" wordt daarna naar Shipdock Amsterdam gesleept voor reparatie.

2001

Op 31 juli 2001 wordt Bureau Wijsmuller overgenomen door Svitzer – Denemarken, en wordt de naam van het bedrijf gewijzigd in Svitzer Wijsmuller.

2002

Op 1 augustus 2002 kwamen, op 45 mijl uit de kust van IJmuiden, het vrachtschip "Walker"(1986 – 1.392 Brt.) en de gastanker "Cotswold"(1989 – 3.368 Brt.) met elkaar in aanvaring.

De "Walker" kreeg een gat aan bakboords zijde en de zes opvarenden verlieten de "Walker" in de reddingboot.

Zij werden aan boord van de "Cotswold" opgenomen.

Reddingboten een Lynx helikopter het Douane vaartuig "Zeearend" het kustwacht schip "Waker" het bergingsvaartuig "Tempest" en de "Simson" werden ingezet om assistentie te verlenen.

Met een lichte slagzij over stuurboord leek de "Walker" weinig water te maken.

De "Cotswold" had lichte boegschade, maar kon na inspectie haar reis naar de haven van Antwerpen – België vervolgen.

De opvarenden van de "Walker" zijn later weer terug aan boord gegaan en met pompen en assistentie van diverse schepen bleef de situatie onder controle.
En is de "Walker" de volgende dag door de "Simson" de haven van IJmuiden binnengesleept.

2003

De "Simson" slaagt er op 4 februari 2003 bij hoogwater in, om het vissersschip "UK 33 Willempje Hoekstra" vlot te brengen nadat deze op 3 februari 2003 op het strand van Texel was gelopen.

Ondanks de slechte weersomstandigheden en hoge golven slaagde de "Simson" er in om 02.30 uur een sleepverbinding met de "UK 33 Willempje Hoekstra" tot stand te brengen.

Na het vlot komen is de  "UK 33 Willempje Hoekstra" door de "Simson" naar de haven van Den Helder gesleept, waar de motor en het onderwaterschip op schade zullen worden gecontroleerd.

Op 3 november 2003 strandde de bulk carrier "Hispania Graeca"(2001 – 39.035 Brt.) voor de kust van het eiland Samso – Denemarken.

Svitzer – Wijsmuller krijgt op basis van Lloyds Open Form een bergings contract.

Bij de berging van de "Hispania Graeca" werden naast de "Simson" ook de sleepboten "Neftegaz 57", "Freja" en "Dunker" ingezet.

Op 12 november 2003 werd de "Hispania Graeca" vlot gebracht, nadat er eerst 16.000 ton ijzererts was overgeslagen in een ander schip.

Begin december 2003  gaat de "Simson" voor onderhoud het dok in en wordt gedurende die tijd in de havendienst vervangen door de "Sigyn" van Svitzer.

2004

geen informatie.

2005

Op 8 januari 2005 komt op ruim 90 kilometer uit de Deense kust het Nederlandse vrachtschip "Schieborg"(2000 – 21.005 Brt.) in de problemen.

De vijftien opvarenden hadden de "Schieborg" op ruim 90 kilometer uit de Deense kust verlaten, nadat tijdens de Zuid Wester storm vaten met brandbare stoffen waren gaan schuiven en er brand was ontstaan.

Twee sleepboten van Wijsmuller – Svitzer - zijn direct na de noodsignalen van de "Schieborg" uitgevaren.

De bemanning van de "Schieborg" zaten ongeveer vier uur in een gesloten
reddingsboot voordat de sleepboot "Esvagt Omega" van Wijsmuller arriveerde en hen rond 02.00 uur kon oppikken. De "Esvagt Omega" is daarna naar de haven van Esbjerg – Denemarken gevaren.

Twee Nederlandse bemanningsleden liggen met lichte verwondingen ter observatie in het ziekenhuis, maar mogen, naar verwachting, maandag naar huis meldde directeur R. Strijland van rederij Wagenborg zondagavond.

De andere sleepboot, de "Esvagt Gamma", heeft pas zondagochtend,
toen de "Schieborg" nog maar 10 tot 15 mijl van het strand af dreef, een
sleepverbinding kunnen maken met het 180 meter lange vrachtschip.
 
Een ingevlogen bergingsploeg van Wijsmuller Salvage is in de loop van zondag aan boord gezet door een helikopter.

Het team trof een deel van de lading nog steeds smeulend aan. De "Schieborg" had ondertussen een slagzij van 15 tot 20 graden.
 
Vanuit de haven van IJmuiden zet de "Simson" koers naar de positie van de "Schieborg" om bij de berging ingezet te worden.

De bergers gaan proberen de "Schieborg" uit de kust te slepen en het dan verder te stabiliseren.

Op 14 februari 2005 vertrekt de "Simson" vanuit de haven van IJmuiden naar de positie van het Koreaanse vrachtschip "Kestutis"(1993 – 3.972 Brt.) die op de Noordzee kampt met machineschade op ongeveer 40 mijl ten Westen van IJmuiden.

De "Kestutis" is voor anker gegaan in afwachting van de komst van de "Simson".

Echter door het slechte weer, harde wind uit het Noord Noord Oosten, windkracht 7, gaan de ankers krabben en breekt de stuurboords ankerketting en drift de "Kestutis" in de richting van een groot aantal kabels die in de zeebodem liggen.

De kustwacht sleepboot "Waker", die ter plaatse is, krijgt opdracht om vast te maken op de "Kestutis". Ook de inmiddels gearriveerde "Simson" probeert vast te maken wat door het slechte weer niet lukt. De "Waker" sleept de "Kestutis" richting IJmuiden en in de vroege morgen van 15 februari 2005 slaagt de "Simson" er in vast te maken en de "Kestutis" van de "Waker" over te nemen en de "Kestutis" de haven van IJmuiden binnen te slepen.

2006

In 2006 verdwijnt de naam Svitzer - Wijsmuller en worden alle sleepvaart bedrijven naar het moederbedrijf vernoemd Svitzer.

2007

geen informatie.

2008

geen informatie.

2009

Geen informatie.

2010

Op woensdagochtend 10 maart 2010 kwam de ferry "King of Scandinavia" achteruit de Vissershaven in gevaren. Dit ging kennelijk zo snel dat men vrijwel volle kracht vooruit moest draaien om te kunnen stoppen.

Als gevolg hiervan is de "Simson" losgeslagen van de kade om een eindje verder weer op de kade te botsen. Hierbij is een deel van het remmingwerk langs de kade vernield.
 
Omdat door dit incident de loopplank van de "Simson" onder water was verdwenen zijn er duikers ingeschakeld om deze boven water te halen.
 
Eén van deze duikers ontdekte in de kade muur een vliegtuig bom waarna de instanties werden gewaarschuwd. Of deze vliegtuig bom altijd op die plek heeft gelegen of dat hij is losgewoeld door het schroef water van de ferry is niet bekend.

De bom werd door een team van de marine onschadelijk gemaakt en verwijdert.

2011

De "Simson" heeft op 7 september 2011 een draagvleugelboot van Connexxion die met motorpech te kampen had op sleeptouw genomen.

2012
 
Op 20 Januari 2012 strand het vrachtschip "Aztec Maiden"(1984 – 12.286 Brt.) iets ten Noorden van de pier van IJmuiden.

Svitzer krijgt een contract op Lloyds Open Form en zet de "Simson", "Svitzer Marken" en de "Ivolie Black" in om de "Aztec Maiden" weer vlot te slepen.

Op 21 januari 2012 slagen de sleepboten er om 16.50 uur in om de "Aztec Maiden" vlot te brengen.

Nadat de "Aztec Maiden" is vlot getrokken, wordt de "Aztec Maiden" eerst onderworpen aan een inspectie om te zien wat de schade is.

Mogelijk is de schroef of het roer beschadigd. Pas daarna mag de "Aztec Maiden" IJmuiden worden binnen gesleept.

Op Woensdag 20 juni 2012 vertrok de "Hr.Ms. Johan de Witt", gesleept door de "Svitzer Marken", vanuit de haven van Den Helder naar Keppel-Verolme te Rotterdam voor een dokbeurt.

De havendienst van fort Harssens was niet in staat om twee sleepboten te leveren om de "Svitzer Marken" te assisteren bij het vertrek van "Hr.Ms. Johan de Witt".

Svitzer heeft toen in recordtijd de "Simson" laten komen vanuit de haven van IJmuiden om te kunnen assisteren bij het vertrek van "Hr.Ms. Johan de Witt".

De "Svitzer Marken" heeft uiteindelijk "Hr.Ms. Johan de Witt" veilig afgeleverd in Rotterdam.

Het Nederlandse vrachtschip "Lady Anneke"(2012 – 2.544 Brt.), die kampte met machine problemen, is op 21 november 2012, in de late avond, door de sleepboot "Simson" de haven van IJmuiden binnen gebracht.

Op Zondagavond 9 december 2012 kwam de bulkcarrier "Ocean Victory"(2011 – 17.070 Brt.) ter hoogte van Zandvoort in de problemen doordat ze een markeringsboei in haar schroef had gekregen.

Het weer was slecht, stormachtige wind uit het noordwesten en dit verslechterde gedurende de nacht.

Aangekomen bij de "Ocean Victory" die toen ongeveer 7 kilometer uit de kust lag, probeerde de "Simson" een sleepverbinding te maken. Een dunne voorloop lijn, waarmee de uiteindelijke, sleeptros wordt binnengehaald was al overgebracht, maar toen er spanning van deze lijn werd gehaald om het voor de "Ocean Victory" makkelijker te maken om de sleeptros naar zich toe te halen, eindigde dit met de sleeplijn in één van de schroeven van de "Simson", zodat de "Simson" zijn poging om vast te maken moest staken.

Uiteindelijk werd de "Ocean Victory" vastgemaakt door de "Triton" die de "Ocean Victory" vrij kon houden van de kust.

Op dinsdag 11 december werd de "Ocean Victory" door de "Triton" en de "Simson" IJmuiden binnen gesleept.

2013

Geen informatie.