Geschiedenis

Degeschiedenis van de "Mighty Servant 3" is verre van compleet, vanaf 1990 zijn weinig gegevens bekend, heeft u aanvullingen of opmerkingen? Ik ontvang en plaats ze graag.

30 januari 1984 werd de "Mighty Servant 3" door de werf overgedragen aan Bureau Wijsmuller en op 1 februari 1984 werd de "Mighty Servant 3" gedoopt

Vanuit Oshima – Japan vertrok de "Mighty Servant 3" op 3 februari 1984 naar de haven van Tokio – Japan. Waar de "Mighty Servant 3" op 5 februari 1984 arriveerde.

In de haven van Tokio – Japan zal de "Mighty Servant 3", op haar eerste reis, modules voor een productie platform met bestemming het Bombay High Field laden.
 
14 februari 1984 vertrok de "Mighty Servant 3" vanuit de haven van Tokio – Japan, beladen met modules, naar het Bombay High Field.

Op 23 februari 1984 werd door de "Mighty Servant 3" Singapore aangelopen voor bunkers. Waarna op 24 februari 1984 de reis naar Bombay High Field werd vervolgd.

Op 4 maart 1984 arriveerde de "Mighty Servant 3" op de plaats van bestemming in het Bombay High Field. De modules werden vanaf de "Mighty Servant 3" door de de kraanbak "DB 27" van boord gehesen en werden de modules geïnstalleerd.

21 maart 1984 kwam er een einde aan de installatie van deze modules, waarbij de "Mighty Servant 3" betrokken was.

Vanuit het Bombay High Field vertrok de "Mighty Servant 3" naar Tricomalee - Sri Lanka, waar ze op 9 april 1989 arriveerde en werd opgelegd in afwachting van nader emplooi.

11 april 1984 werd in Tricomalee - Sri Lanka een deel van de bemanning afgelost.

14 juni 1984 werd een deel van de bemanning afgelost en vertrok de "Mighty Servant 3" vanuit Tricomalee - Sri Lanka naar Singapore.

De "Mighty Servant 3" zal worden ingezet voor het transport van het booreiland "Benreoch"(17.220 ton) vanuit New Zeeland naar Vigo - Spanje.

20 Juli 1984 vertrok de "Mighty Servant 3", beladen met het booreiland "Benreoch", vanuit Admiralty Bay, ten Noorden van South Island - New Zeeland en 4 september 1984 arriveerde het transport in de haven van Vigo – Spanje.

Het transport deed over de totaal 13.000 mijl, 45 dagen om vanuit New Zeeland via het Suez kanaal naar Vigo - Spanje te varen.

Op 11 september 1984 werd een deel van de bemanning in Vigo – Spanje afgelost.

Na aflevering van het booreiland "Benreoch" in Spanje in september 1984 is de "Mighty Servant 3" waarschijnlijk betrokken bij de volgende twee transporten:

Spanje - U.S. Golf: Transport van booreiland "Sedco 601".

Westkust Afrika - U.S. Golf: Transport van booreiland "Richmond".

De "Mighty Servant 3" vervoert eind 1984 werelds zwaarste Jack-Up booreiland de "Rowan Gorilla II"(18.000 ton) vanuit Singapore naar Rotterdam.

1985

De "Mighty Servant 3" vertrekt vanuit de haven van Brownsville – Verenigde Staten naar Hamburg – Duitsland. In Hamburg – Duitsland werd de "Mighty Servant 3" voorzien van een contragewicht van 250 ton onder de achtersteven.
Het contragewicht kon met behulp van twee 6 schijfs takels vanuit het stuurhuis worden bediend, hiervoor werd de lier van het hekanker gebruikt. Het idee was dat er dan afgezonken kon worden zonder casings zodat echt alles zonder problemen te laden was?

Na plaatsing van het contragewicht in Hamburg – Duitsland vertrok de "Mighty Servant 3" naar Bremerhaven – Duitsland.

De "Mighty Servant 3" werd in Bremerhaven – Duitsland beladen met het dok "Mission Bay"(18.000 ton) met bestemming San Francisco – Verenigde Staten.

Gezien de grote van het dok wordt een deel van het dok geladen in het dok en zal alles te San Francisco – Verenigde Staten weer samengevoegd worden. De belading begint op 15 maart en 17 maart 1985 vertrok de "Mighty Servant 3" vanuit Bremerhaven – Duitsland naar San Francisco – Verenigde Staten.

De reis werd via de straat van Maghelleans gemaakt, daar het dok te groot is voor het Panamakanaal. De tweede week van mei 1985 arriveerde de "Mighty Servant 3" op de rede van San Francisco – Verenigde Staten.

Na het lossen werd koers gezet naar Port Hueneme – Verenigde Staten om het Jack-Up booreiland "JFP XI" te laden. Met bestemming San Sebastian – Vuureiland – Argentinië.

na het lossen van het Jack-Up booreiland "JFP XI" nabij Torra de Fuego Vuureiland – Argentinië Werd op de "Mighty Servant 3" vanaf 11 juni 1985 tot 12 juli 1985 uitgebreid getest met PERSUS, een systeem waarbij wordt gekeken wanneer en bij welke belading het schip het beste presteerde (qua verbruik).

12 juli 1985 zette de "Mighty Servant 3" vanuit de haven van Santos – Brazilië koers naar Kaapstad – Zuid Afrika.

Tussen juli en september 1985 voerde de "Mighty Servant 3" de volgende reizen uit:

Het booreiland "Sedco 6001" vanuit Spanje naar de Amerikaanse Golf.

Het booreiland "Richmond" vanaf de westkust van Afrika naar de Amerikaanse Golf.

September 1985 treffen de 3 schepen van de "Mighty Servant" klasse elkaar in de haven van Okpo – Zuid Korea. De "Mighty Servant 1", "Mighty Servant 2" en de "Mighty Servant 3" werden ingezet voor het transport van Modules vanuit Okpo – Zuid Korea naar het Marjan Field in de Perzische Golf.

20 november 1985 vertrek van de Mighty Servant 3" vanuit Amsterdam naar de haven van Pori - Finland.

De "Mighty Servant 3" wordt in de haven van Pori - Finland beladen met het Jack-Up booreiland "Sakhalinskaya", gebouwd bij de Rauma Repola werf te Pori –Finland.

3 december 1985 vertrekt de "Mighty Servant 3" vanuit Pori –Finland met bestemming Kholmsk - Oblast Sachalin – Rusland.

1986

Onderweg naar Kholmsk - Oblast Sachalin – Rusland wordt in januari 1986 Singapore aangedaan voor bunkers.

Eind januari 1986 wordt de "Sakhalinskaya" op de rede van Kholmsk - Oblast Sachalin – Rusland, na 12.900 mijl, afgeleverd. Het 13.000 ton wegende booreiland stak bijna 20 meter aan beide zijden van de "Mighty Servant 3" uit en de poten kwamen tot een hoogte van 141,5 meter.

19 maart 1986 is de "Mighty Servant 3" in de haven van IJmuiden.

23 maart 1986 vertrekt de "Mighty Servant 3" vanuit IJmuiden naar de haven van Bremerhaven – Duitsland.

In Bremerhaven – Duitsland werd het grootste dok ooit, geplaatst op de "Mighty Servant 3". Het dok was 254 meter lang en i.v.m. het transport was het ingekort tot 194 meter (een sectie was in het dok zelf geplaatst) maar langer dus dan de "Mighty Servant 3".
 
5 april 1986 vertrekt de "Mighty Servant 3" vanuit de haven van Bremerhaven – Duitsland, beladen met het "AGWESER DOCK VI"(15.400 ton), met bestemming Subic Bay - Manilla – Filipijnen.

Na een reis van 37 dagen werd het "AGWESER DOCK VI" op 12 mei 1986 afgeleverd in de Subic Bay, nabij Manilla – Filipijnen.

Zomer 1986 werd de "Mighty Servant 3" beladen met het grootste en zwaarste Jack-Up booreiland ooit de "Maersk Giant"(20.330 ton) in de haven van Ariake - Japan. Met bestemming Taiwan, een reisje van 3 dagen.

Na aflevering van de "Maersk Giant", vertrok de "Mighty Servant 3" weer naar de haven van Ariake – Japan voor het transport van het booreiland "Maersk Guardian" (20.330 ton) naar Kristiansand – Noorwegen.
Begin september 1986 arriveerde de "Mighty Servant 3" met de "Maersk Guardian" op haar bestemming Kristiansand – Noorwegen.

Na het lossen van de "Maersk Guardian" te Kristiansand – Noorwegen zette de "Mighty Servant 3" koers naar Rotterdam.

10 september 1986 wordt de "Mighty Servant 3" te Rotterdam beladen met het voormalige dok Nr. 5 van de ADM. Dit dok moest vervoerd worden vanuit Rotterdam naar de Colonna Shipyard van Norfolk - West Virginia – Verenigde Staten.

Het dok steekt tijdens het transport, ruim 35 meter buiten de achtersteven van de "Mighty Servant 3".

12 September 1986 vertrekt de "Mighty Servant 3" vanuit Rotterdam naar Norfolk - West Virginia – Verenigde Staten.

Na een reis van 15 dagen arriveerde het transport op 27 september 1986 op de plaats van bestemming, Norfolk - West Virginia – Verenigde Staten.

In oktober 1986 wordt de "Mighty Servant 3" in de haven van Halifax - Nova Scotica – Canada beladen met het booreiland "Bow Drill 2"(17.000 ton) met bestemming China.

1987

Op 9 december 1987 wordt een deel van de bemanning van de "Mighty Servant 3" afgelost in de haven van ????

1988

Januari 1988 zet de "Mighty Servant 3" een nieuw record in de boeken door het in 1 keer drie Jack-Up booreilanden te vervoeren.
In de Golf van Suez – Egypte wordt de "Mighty Servant 3" beladen met de "Penrod 93", "Penrod 95" en de "HL Cecil" met een totaal gewicht van 18.000 ton.

Begin februari 1988 worden de booreilanden afgeleverd in de Golf van Mexico.

24 februari vertrekt de "Mighty Servant 3" vanuit Port Arthur – Texas - Verenigde Staten naar de haven van Montevideo – Argentinië.

Vanuit de haven van Montevideo – Argentinië vertrekt de "Mighty Servant 3", beladen met het booreiland "Trident X" naar een haven in Europa.

6 mei 1988 is de "Mighty Servant 3" in de haven van Amsterdam en wordt een deel van de bemanning afgelost.

September 1988 werden de booreilanden "Noble II" en "Noble V", in 1 reis, door de "Mighty Servant 3" vervoerd vanuit Brazilië naar India.
Deze lading had een totaal gewicht van 17.000 ton en stak ruim 128 meter boven de "Mighty Servant 3" uit. De beide booreilanden werden na een reis van 32 dagen afgeleverd op de rede van Bombay – India.

Op 18 oktober 1988 is de "Mighty Servant 3" in Bombay – India en wordt een deel van de bemanning afgelost.

Eind 1988 vervoert de "Mighty Servant 3" een booreiland vanuit de Filipijnen naar Portland - Australië.

1989

Op 13 januari 1989 wordt door de "Mighty Servant 3" in de haven van Sydney - Australië, het booreiland "Sedco 600"(11.000 ton) aan boord genomen met bestemming Singapore.

Begin maart 1989 ligt de "Mighty Servant 3" op de rede van Singapore.

Tijdens werkzaamheden aan boord van de "Mighty Servant 3" overkomt een opvarende een ongeval. Hij valt, van een plank, vanaf de schoorsteen naar beneden. Hij viel net nog niet in het reces. Hij is een aantal tanden kwijt terwijl bovendien beide hielen zijn gebroken. Zijn herstel zal minstens 3 maanden in beslag nemen.

Op 5 april 1989 om 10 uur wordt de "Mighty Servant 3" afgemeerd bij de FELS werf te Singapore. De "Mighty Servant 3" zal worden verstevigd en wat breder gemaakt. Deze operatie zal ongeveer 12 dagen duren.

16 april 1989 de "Mighty Servant 3" wordt beladen met het Tension Leg Wellhead platform (TLWP) "Jolliet"(8.400 ton) om deze vanuit Singapore te vervoeren naar een positie in het Green Canyon Block in de Golf van Mexico. Waar het platform geïnstalleerd zal worden.

Voor dit vervoer werd de De "Mighty Servant 3" extra verbreed met z.g. Sponsons. 2 aan elke kant van 16 meter lang en 3.65 meter breed en 3 meter hoog. Deze ondersteunden de kolommen van het platform.

Op 26 mei 1989 werd het platform 41 dagen na vertrek vanuit Singapore afgeleverd bij Pascagoula – Mississippi – Verenigde Staten in de Golf van Mexico.

Meteen daarna werd de "Mighty Servant 3" in Pascagoula – Mississippi – Verenigde Staten beladen met het booreiland "Aleutian Key" welke naar Singapore moest worden vervoerd.

Enige tijd na aankomst in Singapore wordt het dek van de "Mighty Servant 3" gereed gemaakt om een droogdok in San Francisco – Verenigde Staten te laden.
Hiervoor komt 140 kubieke meter tropische hardhout aan boord.

De "Mighty Servant 3" vertrekt op 24 augustus 1989 vanuit Singapore naar San Francisco - Verenigde Staten.

Omstreeks 12 september 1989 arriveert de "Mighty Servant 3" in de haven van San Francisco - Verenigde Staten.

Op 19 september 1989 wordt het "Mission Bay" dok in San Francisco - Verenigde Staten aan boord van de "Mighty Servant 3" geplaatst.

Dit is het dok wat de "Mighty Servant 3" al eerder in 1985 vanuit Bremerhaven – Duitsland naar San Francisco – Verenigde Staten vervoerde.

Doordat het dok langer is dan de "Mighty Servant 3" en zowel voor als achter uitsteekt, wordt de rubberboot als lift gebruikt en op die manier kan men aan boord komen, even met een rubberboot 18 meter omhoog:)

Op 23 september 1989 vertrekt de "Mighty Servant 3" vanuit San Francisco - Verenigde Staten met het "Mission Bay" dok aan boord naar Singapore.

Korte tijd na vertrek treed er schade op aan de Bakboord motor, de krukas heeft schade opgelopen en de motor kan niet meer gebruikt worden. De reis naar Singapore wordt op een motor voortgezet.

Tijdens de reis naar Singapore wordt een korte stop gemaakt bij Guam om daar een technicus aan boord te nemen van Werkspoor die het herstel van de Bakboord motor, in Singapore, zal voorbereiden.

24 oktober 1989 arriveert de "Mighty Servant 3" met haar lading op de rede van Singapore en wordt op 25 oktober 1989 het Mission Bay dok gelost.

7 november 1989 komt er een nieuwe krukas, voor de bakboord motor aan boord van de "Mighty Servant 3" die aan de kade ligt van de Jurong scheepswerf in Singapore.

22 november 1989 is het herstel van de bakboord motor gereed en kan er worden proefgedraaid.

Na herstel van de bakboord motor vertrekt de "Mighty Servant 3" vanuit Singapore naar Australië.

Eind 1989 vervoert de "Mighty Servant 3" vanuit Australië het booreiland "Maersk Giant"(20330 ton) via Kaap de Goede Hoop naar Rotterdam.

1990

Na aankomst in Rotterdam op 8 februari 1990 werd de "Mighty Servant 3" na het lossen van de "Maersk Giant" in Rotterdam weer beladen met het Jack-Up booreiland "Gilbert Rowe" en de zuiger "Rubens".

De zuiger "Rubens" heeft als bestemming Abu Dhabi - Verenigde Arabische Emiraten
en het booreiland "Gilbert Rowe" moest worden afgeleverd in Singapore.

15 maart 1990 passeert de "Mighty Servant 3" het Suez kanaal onderweg naar Abu Dhabi - Verenigde Arabische Emiraten.

Na aankomst, en het lossen van de zuiger "Rubens", wordt op 26 maart 1990 in Abu Dhabi - Verenigde Arabische Emiraten een deel van de bemanning afgelost.
En vervolgt de "Mighty Servant 3", met het booreiland "Gilbert Rowe", haar reis naar Singapore.

17 juli 1990 is de "Mighty Servant 3" te Singapore en wordt een deel van de bemanning afgelost.

In 1990 werd de "Mighty Servant 3" te Jebel Ali – Verenigde Arabische Emiraten beladen met 2 Jackets bestemd voor het bouwen van 2 productie platforms in het Yombo Field te Congo.

De platforms zullen door de "Super Servant 4" vanuit Morgan City – Verenigde staten worden aangevoerd.

De Jackets zullen op de plaats van bestemming door het kraanschip "Polaris" vanaf de "Mighty Servant 3" meteen worden geplaatst.

Over een afstand van 9200 mijl worden in een reis de het booreiland "Pioneer Driller I" (5.400 ton) en het Jack-Up booreiland "Foresight Driller I" (9.000 ton) van Rio de Janeiro vervoerd naar Singapore.

18 november 1990 arriveert de "Mighty Servant 3" op de rede van Pascaoula – Verenigde Staten beladen met het booreiland "Penrod 62". Meteen na aankomst wordt een deel van de bemanning afgelost.

Op 21 november 1990 lost de "Mighty Servant 3" het booreiland "Penrod 62" te Pascagoula – Verenigde Staten.(waar de "Penrod 62" is geladen is niet bekend).

30 november 1990 vertrekt de "Mighty Servant 3" vanuit Pascaoula – Verenigde Staten naar Freeport – Bahama's. Waar de "Mighty Servant 3" op 2 december 1990 arriveert.

5 december 1990 wordt de "Mighty Servant 3" te Freeport – Bahama's beladen met 'divers offshore materieel' met bestemming Port Harcourt - Nigeria.

Op 9 december 1990 vertrekt de "Mighty Servant 3" vanuit de haven van Freeport – Bahama's naar Port Harcourt – Nigeria, waar het transport op 28 december 1990 arriveert.

30 december 1990 wordt een deel van de lading van de "Mighty Servant 3" te Port Harcourt – Nigeria gelost.

Nadat de "Mighty Servant 3" gedeeltelijk gelost is zet ze op 31 december 1990 vanuit Port Harcourt – Nigeria koers naar Warri – Nigeria, waar ook een deel van het offshore materieel gelost zal worden.

1991

Op 1 januari 1991 arriveert de "Mighty Servant 3" op de rede van Warri - Nigeria, waar ook weer voor een deel gelost wordt.

3 januari vertrekt de "Mighty Servant 3" vanuit Warri – Nigeria naar Port Gentil - Angola waar de "Mighty Servant 3" op 10 januari 1991 arriveert en waar het restant van de lading vanuit Freeport – Bahama's wordt gelost.

14 januari 1991 vertrekt de "Mighty Servant 3" vanuit Port Gentil – Angola met bestemming Singapore. Op 15 januari worden de orders gewijzigd en keert de "Mighty Servant 3" terug naar Port Gentil – Angola.

25 januari 1991 wordt de "Mighty Servant 3" te Port Gentil beladen met een kraanbak en een barge met bestemming Fujairah - Verenigde Arabische Emiraten.

27 januari 1991 zet de "Mighty Servant 3" vanuit de haven van Port Gentil – Angola koers naar Fujairah - Verenigde Arabische Emiraten.

18 februari 1991 arriveert de "Mighty Servant 3" te Fujairah - Verenigde Arabische Emiraten, waar op 19 februari 1991 de lading wordt gelost.

Na het lossen van haar lading vertrekt de "Mighty Servant 3" naar Singapore, waar de "Mighty Servant 3" op 2 maart 1991 arriveert.

Op 3 maart 1991 wordt in Singapore een deel van de bemanning van de "Mighty Servant 3" afgelost.

In Singapore wordt de "Mighty Servant 3" beladen met het booreiland "Monitor".

Op 8 april 1991 levert de "Mighty Servant 3" het booreiland "Monitor" af in de haven van Rotterdam.

18 mei 1991 vertrekt de "Mighty Servant 3" vanuit Rotterdam naar Pascagoula – Verenigde Staten.

19 juni 1991 vertrekt de "Mighty Servant 3" vanuit Cameron – Verenigde Staten naar Port Harcourt – Nigeria.

Op 29 oktober 1991 is de "Mighty Servant 3" in de haven van Rotterdam.

Ook in 1991 zou de "Mighty Servant 3" vanuit Rio de Janeiro – Brazilië de booreilanden "Pioneer Driller I"(5.400 ton) en "Foresight Driller I"(9.000 ton) naar Singapore vervoert hebben.

1992

27 januari 1992 is de "Mighty Servant 3" te Hoek van Holland.

Half februari 1992 maakt de "Mighty Servant 3" beladen met een booreiland een reis vanuit Holy Loch – Schotland naar Norfolk – Verenigde Staten.

5 maart 1992 arriveert de "Mighty Servant 3" met een booreiland vanuit Holy Loch – Schotland in de haven van Norfolk – Verenigde Staten.

Op 15 maart 1992 vertrekt de "Mighty Servant 3" vanuit de haven van Norfolk – Verenigde Staten naar Pascagoula – Mississippi – Verenigde Staten.

7 april 1992 vertrekt de "Mighty Servant 3" vanuit Pascagoula – Mississippi – Verenigde Staten naar Lake Charles Louisiana – Verenigde Staten.

19 april 1992 is de "Mighty Servant 3" in of bij Lake Charles - Louisiana – Verenigde Staten. Waar een deel van de bemanning wordt afgelost.

De tweede helft van april 1992 vervoerd de "Mighty Servant 3" de "LBD 432".
Vanuit de Mexicaanse golf naar Singapore. Waar het transport op 8 juni 1992 wordt verwacht.

De "Mighty Servant 3" is op 12 juni 1992 op de rede van Singapore waar een deel van de bemanning wordt afgelost.

In de zomer van 1992 kreeg Wijsmuller de opdracht om een droogdok de "Tomano No. 2" van Tamano - Japan naar Laem Chabang - Thailand, te transporteren.
De afmeting van het dok was 249 X 57 meter en het had een totaal gewicht van 30.000 ton.

Het dok werd in twee delen vervoerd, een deel werd met de "Transshelf" vervoerd. De afmetingen van dit deel was 99,6 X 57 meter en had een gewicht van 11.900 ton en betrof de samengestelde pontonsecties 7 tot 10.

Het tweede deel werd geladen op de "Mighty Servant 3" en had de afmetingen van 149,4 X 57 meter en bestond uit de samengestelde pontonsecties 1 tot en met 6.

Oktober 1992 is de "Mighty Servant 3" op de rede van Singapore.

9 november 1992 wordt op de rede van Singapore een deel van de bemanning afgelost.

Het laatste kwartaal van 1992 zal de "Mighty Servant 3", in twee reizen, twee identieke Jack-Up booreilanden vervoeren, het eerste booreiland de "West Epsilon", met een gewicht van 20.300 ton, bracht de "Mighty Servant 3" vanuit Singapore naar Invergordon - Schotland.

Het tweede Jack-Up booreiland de "Maersk Gallant", eveneens 20.300 ton, moet door de "Mighty Servant 3" vanuit Singapore worden vervoerd naar Stavanger - Noorwegen.

Door een geschil van de eigenaar van de "Maersk Gallant" met de werf in Singapore wordt het transport van de "Maersk Gallant" ernstig vertraagd.

De "Mighty Servant 3" vertrekt daarom half november 1992 vanuit Singapore naar Ravenna - Italië, om daar een, eveneens eigendom van Maersk, booreiland te laden met bestemming Abu Dhabi – Verenigde Arabische Emiraten.

op 9 december 1992 arriveerde de "Mighty Servant 3" in de haven van Ravenna – Italië.

In de haven van Ravenna – Italië wordt de "Mighty Servant 3" gereed gemaakt om baggermateriaal te laden in de haven van Derna – Libië met bestemming Batam – Indonesië.

29 december 1992 is de "Mighty Servant 3" op de rede van Derna – Libië.

1993

26 januari 1993 is de "Mighty Servant 3" op de rede van Singapore.

De "Mighty Servant 3" is op 1 februari 1993 onderweg vanuit Singapore naar Dampier - Australië.

15 februari 1993 is de "Mighty Servant 3" onderweg vanuit Dampier - Australië, naar Abu Dhabi - Verenigde Arabische Emiraten.

De "Mighty Servant 3" arriveert op 25 februari 1993 in de haven van Abu Dhabi - Verenigde Arabische Emiraten.

Op 27 februari 1993 wordt in Abu Dhabi - Verenigde Arabische Emiraten een deel van de bemanning van de "Mighty Servant 3" afgelost.

Eind maart 1993 ligt de "Mighty Servant 3" op de rede van Singapore.

Op 1 april 1993 vertrekt de "Mighty Servant 3" vanuit Singapore, beladen met het Jack-Up booreiland de "Maersk Gallant", 20.300 ton, naar Stavanger - Noorwegen.

14 mei 1993 levert de "Mighty Servant 3" vanuit Singapore, het Jack-Up booreiland "Maersk Gallant"af in Stavanger – Noorwegen.

17 mei 1993 is de "Mighty Servant 3" in de haven van Rotterdam. En wordt een deel van de bemanning afgelost.

15 juni 1993 is de "Mighty Servant 3" op de rede van Port Said – Egypte met bestemming Shanghai - China.

De "Mighty Servant 3" arriveert op 9 juli 1993 in de haven van Shanghai - China.

14 juli 1993 is de "Mighty Servant 3" vanuit Shanghai - China onderweg naar Singapore.

In Singapore wordt de "Mighty Servant 3" beladen met het booreiland "West Epsilon" met bestemming de Noordzee.

Vanuit Singapore arriveert de "Mighty Servant 3" op 13 september 1993 in de haven van Rotterdam.

20 september 1993 vertrekt de "Mighty Servant 3" weer, beladen met het booreiland "Galveston Key" vanuit de haven van Rotterdam naar Singapore.

De "Mighty Servant 3" arriveert, beladen met het booreiland "Galveston Key" op 18 oktober 1993 op de rede van Singapore

Begin november 1993 vertrekt de "Mighty Servant 3" vanuit Okpo – Zuid Korea naar het Bombay High Field. Onderweg zal nog Singapore worden aangedaan.

Eind november 1993 is de "Mighty Servant 3" aangekomen in het Bombay High Field vanuit Okpo – Zuid Korea.

Vanuit het Bombay High Field arriveert de "Mighty Servant 3" op 6 december 1993 op de rede van Dubai - Verenigde Arabische Emiraten.

Vrijdag 17 december 1993 vond de definitieve scheiding plaats tussen de Wijsmuller groep en Wijsmuller Transport. Wijsmuller zal nog wel enige tijd de diverse "Servants" blijven bemannen maar de schepen gaan per 17 december samen met de vloot van Dock Express verder in de joint venture Dockwise.

Bij deze gelegenheid werd de volgende afscheidsrede gehouden.

De Super en Mighty Servants maken onlosmakelijk deel uit van de Wijsmuller geschiedenis. Het was Wijsmuller die een unieke transport-methode ontwikkelde, daarvoor speciale schepen ontwierp en het aandurfde een hele vloot te laten bouwen. Het waren (en zijn nog steeds) Wijsmuller bemanningen die met de Servants menig indrukwekkend transport hebben uitgevoerd. Wij kunnen daar niet zo maar aan voorbij gaan.

Terug blik.

Medio jaren zeventig zette de Wijsmuller groep de eerste voorzichtige schreden op het pad van het droge zwarelading transport.
Terwijl in die jaren nog gepionierd werd met afzinkbare pontons, die nog op de traditionele manier gesleept moesten worden, bewees enkele jaren later de introductie van de innovatieve zelfvarende afzinkbare zwaartransport schepen dat het transport veel sneller, veiliger en efficiënter kon. Wijsmuller durfde het voortouw te nemen en zag kans zich tot een marktleider op te werken.

De naam Wijsmuller wordt direct geassocieerd met slepen en bergen, nog steeds kern activiteiten van de groep. Een reputatie waarvoor de grondslagen al in het begin van deze eeuw zijn gelegd. Decennia lang waren de spectaculaire daden van de slepers en bergers goed voor grote koppen in de media. Toch waren het niet alleen de bergingsacties waarmee Wijsmuller zich staande hield. Met name het natte transport van baggermateriaal en vanaf de zestiger jaren ook offshore-materiaal, was een een belangrijke activiteit van Wijsmuller. Deze transporten vonden tot aan het begin van de zeventiger jaren voornamelijk nog door het water plaats, waarbij sleepboten voor de nodige trekkracht zorgden. Toen werden de afzinkbare pontons geïntroduceerd die het transport sneller en veiliger maakten. Wijsmuller beschikte tot dan toe alleen nog over een vloot sleepboten. In 'gewone' pontons was het bedrijf niet geïnteresseerd, die waren al voorhanden bij de concurrenten. Wijsmuller wilde een nog betere transportmethode aanbieden en ontwikkelde de "Ocean Servant", waarvan er twee in 1976 in Japan werden gebouwd. Deze horizontaal afzinkbare pontons waren 108 meter lang en 30 meter breed en konden zo'n 12.500 ton uit het water tillen. Ze beschikten over hulpmotoren die het manoeuvreren in havens gemakkelijker maakten.

Evolutie.

De ervaringen opgedaan met de "Ocean Servants" gebruikte Wijsmuller voor een verdere evolutie van het zwareladingtransport. Wijsmuller-ingenieurs ontwierpen de "Super Servant", het zelf aangedreven zwaar transport schip. In 1979 werden de eerste twee schepen te water gelaten. De schepen, met een lengte van 139 meter, een breedte van 32 meter en een laadvermogen van 13.500 ton werden met open armen ontvangen door de toen florerende offshore-industrie. Eind 1983 waren er door de twee "Ocean Servants" en "Super Servants" in totaal al meer dan vijftig booreilanden vervoerd.
Gezien de gunstige marktontwikkelingen in de offshore sector werd in 1982 het besluit genomen om nog twee "Super Servants" aan te schaffen. De schepen waren een doorslaand succes en waren vaak al voordat ze te water werden gelaten voor jaren volgeboekt.
De offshore-industrie liet steeds grotere en zwaardere booreilanden bouwen. Om die schaalvergroting een antwoord te kunnen bieden, liet Wijsmuller in 1982 – 1983 drie grotere en geavanceerdere "Mighty Servants" bouwen met laadvermogens van 21.500 tot 24.800 ton.
De Concurrentie zat echter niet stil. Er werd in die tijd fors geïnvesteerd in de bouw van zelfvarende zwaartransportschepen, waarbij het door Wijsmuller ontwikkelde concept zonder enige schroom werd gekopieerd. In 1985 nam Wijsmuller twee transportschepen, gelijk aan de "Super Servant" klasse, over van een Deense concurrent, teneinde haar positie als wereldleider veilig te stellen.
Het zag er allemaal rooskleurig uit, totdat door onvoorziene ontwikkelingen, een dalende olieprijs en een in elkaar zakkende dollar, de recessie toesloeg in de offshore-industrie. De meeste klanten voor de Wijsmuller transportschepen waren afkomstig uit die industrie en het bedrijf zag haar orderportefeuille aanzienlijk slinken. Er waren meer schepen dan werk er moesten schepen voor kortere of langere duur tegen de kant.
Het familiebedrijf Wijsmuller, dat zoveel had geïnvesteerd in deze revolutionaire vloot, had een zware molensteen om haar nek hangen en kon die nauwelijks meer tillen. Hoewel de andere bedrijfstakken, met name de berging en de havensleepdiensten, zeer winstgevend waren, lukte het de groep niet het hoofd boven water te houden. De zwareladingvloot dreigde het einde te betekenen van het hele bedrijf. Door deze vloot in 1989 te verkopen aan Heerema kon Wijsmuller op de benen blijven. Wijsmuller Transport werd een divisie van de Heerema groep, en de Wijsmuller Groep kon zich toeleggen op haar kernactiviteiten en met succes naar is gebleken.

Hoogstandjes.

Door de jaren heen voerde de bemanningen van Wijsmuller met de transportschepen menig hoogstandje uit. Heel bijzonder waren bijvoorbeeld de transporten van het enorme booreiland "Ross Rig" en van het luxueuze drijvende hotel "John Brewer" met buitenbad en tennisbanen. Spectaculair waren de transporten van het zwaar beschadigde Amerikaanse fregat "USS Samuel B. Roberts" en het transport van het "Mission Bay" dok, dat zo groot was dat het aan vier zijden buiten het schip stak. Met name in de offshore-industrie wist Wijsmuller telkens records te breken. Steeds grotere en zwaardere booreilanden werden vervoerd, soms wel drie tegelijk.

De "Super" en "Mighty Servants" zijn geschiedenis, een geschiedenis waar Wijsmuller best trots op mag zijn.

9 februari 1994 is de "Mighty Servant 3" op de rede van Singapore.

24 februari 1994 is de "Mighty Servant 3" in de haven van Busan – Zuid Korea.

27 februari 1994 is de "Mighty Servant 3" in de haven van Vladivodstok – Rusland.

3 maart 1994 vertrekt de "Mighty Servant 3" vanuit Vladivodstok – Rusland naar Singapore.

13 maart 1994 is de "Mighty Servant 3" op de rede van Singapore.

23 maart 1994 is de "Mighty Servant 3" in de haven Port Louis – Mauritius en is onderweg naar Port Arthur – Verenigde Staten.

18 mei 1994 is de "Mighty Servant 3" in de haven van Port Gentil – Gabon.

15 juni 1994 vertrekt de "Mighty Servant 3" vanuit de haven van Sfax – Tunesië naar Rotterdam

eind juni 1994 is de "Mighty Servant 3" in de haven van Rotterdam.

6 juli 1994 is de "Mighty Servant 3" in Stavanger – Noorwegen en wordt een deel van de bemanning afgelost.

14 juli 1994 is de "Mighty Servant 3" nog aanwezig in de haven van Stavanger – Noorwegen.

Op 18 juli 1994 is de "Mighty Servant 3" in de haven van Rotterdam.

31 augustus 1994 is de "Mighty Servant 3" op de rede van Las Palmas – Canarische Eilanden onderweg naar Port Gentil – Gabon.

11 september 1994 vertrekt de "Mighty Servant 3" vanuit Port Gentil – Gabon naar Zanzibar – Tanzania.

29 september 1994 vertrekt de "Mighty Servant 3" vanuit Zanzibar – Tanzania naar Singapore

12 oktober 1994 is de "Mighty Servant 3" in Singapore

10 november 1994 is de "Mighty Servant 3" onderweg naar Port Gentil – Gabon.

21 november 1994 vertrekt de "Mighty Servant 3" vanuit Warri – Nigeria met bestemming Rotterdam

1995

Per 1 januari 1995 maken ook de opvarenden van de zwaar transport schepen geen deel meer uit van Wijsmuller en gaan alle opvarenden over naar Dockwise.

1 januari 1995 is de "Mighty Servant 3" te Port Gentil – Gabon.

4 januari 1995 is de "Mighty Servant 3" te Lobito – Angola.

1996

Geen informatie

1997

13 juli 1997 is de "Mighty Servant 3" te Singapore.

1998

Geen informatie

1999

Geen informatie

2000

Geen informatie

2001

Geen informatie

2002

Geen informatie

2003

Geen informatie

2004

Geen informatie

2005

16-..-2005 is de "Mighty Servant 3" op de rede van Sharjah – Verenigde Arabische Emiraten.

2006

In september en oktober 2006 was de "Mighty Servant 3" in charter van de Amerikaanse marine, waarbij door de Amerikaanse Marine het MLP-concept werd getest.

Het zware ladingschip "Mighty Servant 3" is morgens 6 december 2006 een mijl voor de kust van Noord-Angola in 62 meter diep water gezonken.

De "Mighty Servant 3" van Dockwise was bezig met het lossen van het boorplatform "Aleutian Key".

Hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren is nog onbekend. Op het schip waren 21 bemanningsleden, negen Nederlanders en twaalf Filipijnen. Ze konden voor het schip naar de bodem verdween veilig aan boord van de schepen stappen die het lossen van het platform begeleidden.

De bemanning is naar de haven van het Angolese Luanda gebracht. De 83 werknemers van het platform waren al op het booreiland. Het boorplatform raakte niet beschadigd en is onderweg naar zijn boorlocatie.

2007

Op 22 Januari 2007 is Smit Salvage, met inzet van de "Taklift 7" en de "Smit Orca", voor de kust van Angola begonnen aan de berging van de "Mighty Servant 3".

Op 26 mei 2007 werd de "Mighty Servant 3" door Smit Salvage afgeleverd aan Dockwise.

17 juni 2007 werd de "Mighty Servant 3" afgemeerd te Kaapstad.

2008

De "Mighty Servant 3" arriveert op 23 januari 2008 bij de werf in Freeport - Bahama's voor definitief herstel.

2009

2009 komt de "Mighty Servant 3", hersteld en verbouwd, weer in de vaart.