Geschiedenis

De "Drente" wordt bij de werf van Gebr. Jonker te Kinderdijk gebouwd in opdracht en voor rekening van J. Constant Kievits & Co. Ltd. uit Dordrecht

Op 30 september 1916 wordt de "Drente" in Kinderdijk tewatergelaten.

1917

Op 17 januari 1917 dagtekening overschrijfakte op naam van John. F. Wijsmuller, 's-Gravenhage onder teboekstellingsnummer 10002 Rott. Dagtekening der inschrijving 3 april 1917.

De "Drente" was in de jaren 1916 en 1917 opgelegd.

1918

De "Drente" en de "Zeeland" escorteren het passagiers schip "Nieuw Amsterdam" bij het vertrek op 25 januari 1918 om 15.35 uur, naar Amerika, vanuit Rotterdam tot aan de Doggersbank.

18 mei 1918 teboekstelling 10002 Rott. 1917 doorgehaald.

De "Drente" vertrekt op 19 september 1918 vanuit Maassluis naar Nieuwediep.

1919

25 juni 1919 op naam van Joh. Constant Kievits & co. Ltd. Dordrecht.

Op 3 juli 1919 vertrekt de "Drente" vanuit de Nieuwe Waterweg met twee bakken de "ST 2" en de "ST 3" op sleeptouw naar Cardiff – Engeland.

De "Drente" levert de bakken "ST 2" en "ST 3" op 9 juli 1919 af in de haven van Cardiff – Engeland.

Vrijwel meteen na deze sleepreis werd de "Drente" op 25 juni 1919 zonder naamswijziging doorverkocht aan J. Constant, Kievits & Co. te Dordrecht. 

J. Constant, Kievits & Co. uit Dordrecht verkocht de "Drente" aan de Société Maritime Nationale te Marseille.

De "Drente" werd uitgebracht door Bureau Wijsmuller naar Marseille - Frankrijk. De "Drente" vertrok vanuit Rotterdam naar Marseille – Frankrijk weer de "Drente" op 23 juli 1919 werd afgeleverd aan de koper.

In  Marseille – Frankrijk kwam de "Drente" onder de naam "Ouragan" in de vaart voor de  Société Maritime Nationale uit Marseille.

1926

Tot 5 mei 1926 heeft de "Ouragan" voor deze maatschappij haar diensten verricht, toen werden de "Ouragan" ex "Drente"(I) en de "Tempête" ex "Jacob van Heemskerck"(I) van de  Société Maritime Nationale te Marseille – Frankrijk aangekocht door de  firma Joh. Constant Kievits & Co. Ltd. uit Amsterdam.

Op 15 mei 1926 vertrok de "Ouragan" ex "Drente"(1) vanuit de haven van Marseille – Frankrijk naar Amsterdam met een bemanning aan boord van Bureau Wijsmuller.

26 mei 1926 arriveerde de "Ouragan" vanuit Marseille - Frankrijk in Amsterdam.
En werd bij de werf van Verschure & Co. in Amsterdam afgemeerd.
Omstreeks 14 september 1926 werd de "Ouregan" door de firma J. Kievits & Co. uit Amsterdam herdoopt in "Gooiland".

1927

Op 14 oktober 1927 werd de sleepboot "Gooiland", ex "Drente" (I), door de "Limburg" vanuit de werf van Verschure & Co. in Amsterdam, waar de Gooiland sinds haar aankomst in Amsterdam was opgelegd, versleept naar Antwerpen – België. Waar het transport op 15 oktober 1927 arriveerde.

Het verblijf in Antwerpen - België was echter voor korte duur, want een jaar later, in oktober 1927 werd de "Gooiland" verkocht naar Belgisch Congo.

Als "Cambier" kwam de "Gooiland" in dienst van de Compagnie Maritieme - Belge S.A. te Boma - Congo. Tot in 1946 heeft zij in Boma – Congo voor deze rederij gevaren.

1946

Zonder naamswijziging werd de "Cambier" in 1946 verkocht aan Otracom te Matadi - Congo. (Agence Maritime Nationale S.A.).

1957

In 1957 werd de "Cambier" gesloopt in Belgisch Congo.