Location: Home > A_D > Assistent 1959 - 1985 > Geschiedenis

Geschiedenis

Pers bericht van N.V. Bureau Wijsmuller

Ruim zevenentwintig jaar nadat de stoomsleepboot "Assistent" werd afgevoerd naar Dordrecht, zal voor onze maatschappij van begin februari af weer een krachtige sleepboot in de vaart zijn, die dezelfde naam draagt. De nieuwe "Assistent" zal driemaal zo sterk zijn als de in 1931 verkochte sleepboot. Het nieuwe schip krijgt een 600 pk. Bolnes-motor, zodat de oude in 1901 gebouwde en 59 ton metende stoomsleepboot een waardige opvolgster zal krijgen.

De nieuwe "Assistent" werd op 23 december 1958 te water gelaten bij de scheepswerf van A. v. Bennekom te Sliedrecht, dezelfde werf, waar ook de zeesleepboten "Simson" en "Stentor" van de helling gleden. De "Assistent" werd gebouwd in opdracht van de N.V. Esem te Krimpen aan de Lek en zal voorlopig bij onze vloot worden ingedeeld. De eerste van een nieuwe serie Bolnes-V motoren zal in de "Assistent" worden ingebouwd. De motor — 430 toeren en 8 cilinders — zal worden voorzien van een speciale keerkoppeling, verstelbaar op twee snelheden. Voorts wordt de "Assistent" uitgerust met een Kortstraal-roerbuis en een l cilinder hulpmotor voor de aandrijving van de compressor, de dynamo en de pomp. De voornaamste afmetingen van de nieuwe eenheid — waarmee het aantal haven- en zeesleepboten op twaalf wordt gebracht — zijn 23.36 meter lengte, 6 meter breedte en 2.69 meter holte.

Uit de Beting van maart 1959

"Assistent" aan de vloot toegevoegd.

Zaterdag 14 maart 1959 was het zover, dat de elfde sleepboot aan onze vloot werd toegevoegd.

De nieuwe havensleepboot "Assistent" werd door kapitein W. v.d. Wiele uitgehaald en binnendoor via Amsterdam naar IJmuiden gevaren.
Nog diezelfde dag kwam de "Assistent", die als eerste is uitgerust met de nieuwe Bolnes-V-motor, in de havendienst te IJmuiden.

De "Assistent" is een krachtiger en grotere uitgaaf van de havensleepboot "Junior", die in 1957 voor Bureau Wijsmuller in de vaart kwam.
Alles aan boord is iets ruimer. De "Assistent" zal in de loop van april 1959 ook nog van een radarinstallatie worden voorzien.

De 23.36 meter lange "Assistent" is voorzien van een 8-cilinder-V-motor met
430 toeren. Het schip is verder uitgerust met een Kortstraalbuis en een speciale keerkoppeling met twee versnellingen.

Gedurende tien dagen zullen we de "Assistent" in april in de havendienst te IJmuiden moeten missen. Van 15 april tot en met 24 april 1959 zal de Assistent" te Utrecht komen te liggen ter gelegenheid van de Technische Voorjaarsbeurs.
 
De "Assistent" zal een ligplaats krijgen in de nabijheid van de stand van de Bolnes-motorenfabriek.

Op een wand van deze stand zijn ook de activiteiten van N.V. Bureau Wijsmuller in beeld gebracht. Aan de hand van een grote wereldkaart, waarop de sleepreizen en bergingen uit 1957 en 1958 zijn aangegeven, en met behulp van fotomateriaal wordt getoond tot welke prestaties de schepen, uitgerust met Bolnes-motoren, in staat zijn.

Het eerste karwei wat de "Assistent" verrichte in de havendienst was op 14 maart 1959 was het assisteren van de "Johan van Oldenbarnevelt", die net zijn proefvaart na de verbouwing achter de rug had, bij het afmeren.

Van 15 tot 24 april 1959 verbleef de 'Assistent" te Utrecht op de Technische Voorjaarsbeurs. Op de dag van de opening heeft de "Assistent" een rondvaart gemaakt met Prinses Margriet en 13 van haar klasgenoten over het Merwede en Amsterdam Rijnkanaal, waarna zij werden ontvangen op de beurs aan de Muntkade.

12 juni 1959 versleept de "Assistent" de kuster "Navis"(1956 – 492 Brt.), zie berging "Simson" 6 juni 1959, nadat door duikers de meeste gaten en scheuren zijn gedicht, vanuit IJmuiden naar Amsterdam met de "Junior" als achterboot. Op de "Navis" staat een bergingspomp die het water wat door diverse kleine lekkages binnen drong voor te blijven.

Op 19 juli 1959 kwam het Belgische jacht "Walvis" door windstilte in moeilijkheden, het lukte niet om de haven van IJmuiden binnen te lopen. Op verzoek van de "Walvis" kwam de "Assistent" naar buiten en bracht de "Walvis" binnen.

In de avond van 25 januari 1962 is de Katwijker motortrawler "KW. 42 Nicolaas Senior" bij het binnenlopen van IJmuiden vastgelopen op de onder water nog aanwezige resten van de Zuidpier, die gesloopt wordt in verband met de vergroting van de havenmond.

De "KW. 42 Nicolaas Senior" die in 1959 werd gebouwd, kwam van de visgronden en werd reeds een dag gesleept door rederij genoot "KW. 176 Gezina Geertrui" in verband met een defect.

De "KW. 42 Nicolaas Senior" liep wel op eigen kracht IJmuiden binnen, tijdens welke manoeuvre de "KW. 42 Nicolaas Senior" vastliep.

De "Nestor" bood assistentie aan op basis van Lloyds Open Form en slaagde er in haar in de loop van de avond weer vlot te brengen. Ook de "Assistent" werd ingezet bij het vlot brengen van de "KW. 42 Nicolaas Senior".

Het Finse vrachtschip "Kaipola"(1961 – 1.988 Brt.) raakte op 13 maart 1962 de blokken van de Noorderpier waarbij de "Kaipola" 2 gaten opliep in haar ruim.

De "Kaipola" werd door de "Assistent" en de "Nestor" in de bijleggershaven aan de grond gezet. Waarna een bergingsteam de gaten in de huid van de "Kaipola" voorlopig dichten. Nadat de "Kaipola" was leeg gepompt is ze door de "Assistent" en "Nestor" naar Amsterdam gesleept.

23 augustus 1962 raakte het vracht-passagiersschip "Randfontein"(1958 – 13.692 Brt., tijdens een Zuid Wester storm bij het binnenlopen van IJmuiden in de problemen en liep aan de grond bij de strekdam t.h.v. het Semafoor.

In de Zuid Wester storm kwam het schip dwars van het Zuider toeleidings kanaal te zitten. De gezagvoerder accepteerde hulp van Wijsmuller op basis van Lloyd's Open Form, waarna er door de "Nestor", "Stentor", "Hector", "Simson", "Titan", "Assistent" en "Cornelis Willem" werd vastgemaakt en na korte tijd werd de "Randfontein" vlotgebracht.

Op 30 oktober 1962 strandde de West Duitse Kustvaarder "Milos"(1951 – 400 Brt.) tussen de strekdammen van het forteiland. Op 31 oktober 1962 werd assistentie geaccepteerd en maakte de "Titan" vast op de "Milos", de "Assistent"lag stand-by om vast te maken als de "Milos" vlot kwam.
 
De "Titan" wist de "Milos" al snel vlot te brengen en wel met z'n snelheid dat de "Assistent" niet snel genoeg kon wegkomen en vol door de "Milos" werd geraakt. De "Milos" is alsnog door de "Assistent" vast gemaakt en afgemeerd aan de sleepboot steiger.

5 februari 1963 wisten de "Assistent", "Hector" en "Cornelis Willem" de in het Noordertoeleidingskanaal vastgelopen Duitse erts tanker "Stephanitor"(1938 – 11.664 Brt.) vlot te brengen.

17 februari liep het Duitse vrachtschip "Stubbenhuk"(1955 – 2.667 Brt.) op de nieuwe Zuidpier. De "Hector", "Stentor", "Simson", "Friesland" en "Assistent" wisten de "Stubbenhuk" dezelfde dag nog vlot te slepen.

De "Assistent" verleende op 31 maart 1963 assistentie aan de Deense kustvaarder "Holger Andreasen"(1951 – 299 Brt.) die geladen met schelpen met zware slagzij binnen liep in IJmuiden. De "Assistent" bracht de "Holger Andreasen" naar de bijleggershaven en zette het schip daar aan de grond.

Op 28 mei 1963 bracht de "Assistent" de de te IJmuiden gestrande kustvaarder "Truus"(1935 – 237 Brt.) vlot op basis van Lloyds Open Form.

Op 1 juli 1963 verloor de tanker "Northern Eagle"(1944 – 10.662 Brt.) in de haven van IJmuiden haar anker en anker ketting.

De "Assistent" en een drijvende bok, die werd ingezet, bezorgden alles weer aan boord van de "Northern Eagle".

Op zondagmorgen 13 december 1964 wilde het Engelse vrachtschip "Yewcroft"(1946 – 945 Brt.) op eigen risico, ondanks het slechte weer, naar binnen komen in IJmuiden.

Gedurende het binnenkomen brak de schroefas. De Kapitein liet direct beide ankers vallen. En de "Titan" en "Hector" maakten vast, maar tijdens het slepen breken de trossen en werd de "Yewcroft" op precies de zelfde plaats van de Noordpier gezet als de "Willi Böhmer" een dag eerder zat.
 
De "Neeltje Jacoba" haalde onder uiterst moeilijke omstandigheden in 5 runs 7 bemanningsleden van boord. Vier bemanningsleden en de loods bleven aan boord.

De "Titan" bracht met behulp van een raket een lijn over en wist vast te maken En een kwartier later was het schip weer vlot. Ook de "Assistent" was betrokken bij deze poging de "Yewcroft" vlot te brengen.

28 juni 1966 strandde de "Willemstad"(1938 - 5.088 Brt.) in de havenmond van IJmuiden. En werd vlot gebracht door de "Hector", "Assistent", "Cornelis Willem" en "Simson".

Op 22 september 1966 was de "Assistent" samen met de "Simson", "Stentor", "Nestor" en "Hector" betrokken bij het vlot brengen, op basis Lloyd's Open Form, van de bulkcarrier "Challenger"(1966 – 19.951 Brt.) die was vastgelopen tussen de Noordersluis en het Spuikanaal te IJmuiden.

3 maart 1967 bracht de "Assistent" de Franse trawler "Jean Helene" vlot van de kop van de Vissershaven.

Vrijdag 12 januari 1968 melde omstreeks 12.00 uur de schipper van de kotter "SCH. 107 Gerritje" brand in de machinekamer. De "SCH. 107 Gerritje" bevond zich toen 4 mijl ten Westen van IJmuiden.

De "Nestor" en "Titan" werden op Lloyds Open Form geaccepteerd. De "Titan" nam de brandende "SCH. 107 Gerritje" op sleeptouw terwijl de "Nestor" begon met bluswerkzaamheden samen met de "Assistent".

Tegen de avond was men het vuur meester en kon de "SCH. 107 Gerritje" IJmuiden worden binnengesleept en omstreeks 17.00 uur in de Haringhaven worden afgemeerd.

De "Assistent" was vanaf 5 tot 8 februari 1968 ingezet bij de berging van de "Pollux"(1959 – 1.326 Brt.) in de Averijhaven te IJmuiden.

De "Pollux" was lek gestoten bij de Baloeran- boei buitengaats en verkeerde in zinkende toestand.

Door de "Assistent", "Nestor" en "Hector" werd de "Pollux" aan de grond gezet in de averijhaven.

En werd begonnen de lading papier en stukgoed van de "Pollux" te lossen en de gaten te dichten met behulp van duikers die werkten vanaf de "Sepiola".

Op 14 augustus 1969 verliet de "Assistent" IJmuiden om samen met de "Simson" en de "Utrecht de ponton "Magnus XI" van Rotterdam naar de haven van Bilbao - Spanje te slepen (begeleiden).

Na Bilbao - Spanje zullen de "Simson" en de "Assistent" de ponton verder verslepen naar Libië.

De "Assistent" werd daarna gestationeerd in de haven van Marsa El Brega ter vervanging van de "Junior".

De "Assistent was voor vertrek nog enigszins verbouwd, zo werd ze voorzien van een air-conditioning en kwam er een radiotelefonie station aan boord.

Sinds eind september 1969 was de "Assistent" werkzaam te Marsa El Brega.

De Belgische zuiger "Vlaanderen XIV"(1924 – 1.414 Brt.) van de Cloedt en Zoon komt op 21 april 1975 ter hoogte van de haven van Marsa El Brega - Libië in de problemen en werd door de "Assistent" vastgemaakt en naar de haven van Marsa El Brega - Libië gesleept

De "Assistent" werd begin 1982 onder de Antilliaanse vlag gebracht.
Zonder naamswijziging werd zij ingebracht bij de General Tugboat Company te Willemstad, een werkmaatschappij van N.V. Bureau Wijsmuller.

De "Assistent" werd in 1985 verkocht aan Mira Towage Ltd. te Malta waar ze onder de naam "Assistent" bleef varen.

In 1989 werd de "Assistent" door Mira Towage Ltd. te Malta weer verkocht.

Ditmaal kreeg zij een Griekse eigenaar die de "Assistent" herdoopte in "Kriton".

2006 was de  "Kriton" nog steeds actief in Agio een kleine havenplaats in het noorden van Peloponnese - Griekenland.