Location: Home > BijzondereSchepen > Burwijs 1919 - 1931

Burwijs 1919 - 1931

Bouwjaar: 1919
Werf: N.V. Scheepswerf & Machinefabriek "'t Hondsbosch" H.J. Bosman, Alkmaar.
Bouwnummer: 584
Lengte: 15,54 m
Breedte: 3,35 m
Diepgang: 1,52 m
Waterverplaatsing: 11,903 ton
Machine: Kromhout M3 1919 
Vermogen: 45 apk = 33 kW
   

 

Burwijs– I -

1919

De eerste "Burwijs" die genoemd wordt is gebouwd in 1919 bij scheepswerf Scheepswerf ‘t HONDSBOSCH te Alkmaar en op 7 december 1919 overgedragen aan N.V. Bureau Wijsmuller Scheepvaart-, Transport- & Zeesleepvaartmaatschappij, 's-Gravenhage.
Uitgerust met een KROMHOUT ruw olie motor van 35 PK.
De lengte over alles was 15.54 meter en de breedte 3.35 meter en de holte was 1.52 meter.

1931

"Janihudi 2" J. van Straten Jr., Woudrichem.

1935

"Janihudi 2" N.V. Veerdienst Janihudi, Woudrichem.

1950

"Janihudi 2" N.V. Rederij Janihudi, Woudrichem.

1965

Vermoedelijk als "Heen en weer 2" afgevoerd.

Deze "Burwijs" zou een directie/sleepvlet zijn bestemd voor gebruik in de Rotterdamse havens.
Verdere informatie ontbreekt. Alleen zou ze in 1981 zijn afgevoerd.

Binnen het nieuws -kranten- word er af en toe melding gemaakt van een motorvlet van Bureau Wijsmuller.

Op 2 augustus 1932 is er sprake van de inzet van een motorvlet bij de berging van het Deense tweemast plezierjacht "Astrid".

Bij de berging van de op oktober 1932, op Texel, gestrande kotter "HD 108" is er ook sprake van de inzet van een motorvlet van Bureau Wijsmuller.

11 december 1933 neemt de "Drente" een motorvlet van Bureau Wijsmuller op sleeptouw naar de strandingsplaats van de "Lipari".

Op 24 november 1959 verschijnt er een stuk in de krant waarbij er verslag wordt gedaan van een duik expeditie naar de restanten van het Romeinse Fort 'Brittenburg' voor de kust. Hierbij was de "Nestor" en een motorvlet van Bureau Wijsmuller ingezet.

Maar of dit de "Burwijs" uit 1920 is geweest?

Dan is er nog een stukje binnen gekomen over een "Burwijs".

De "Burwijs" die ik ken heeft lange tijd achter de kalkzandsteen fabriek (in de duikbootbunker) op het droge zand gelegen.
Als kind speelden wij daar ergens eind jaren vijftig begin 1960 wel eens in. Maar voorzover ik weet, heeft de barkas "Burwijs" daar jarenlang gelegen.

Later is het bootje weer in dienst gesteld, het meest opvallende was de patrijspoort in het onderwaterschip waardoor men de verrichtingen van de duiker(s) kon waarnemen.

In Zuentina - Libië is het een keer gezonken en heb ik de binnenkant nog in de menie gezet, dat was in 1969 of daaromtrent...

Vriendelijke Groet,

Swiep

Dit stukje zou dus kunnen gaan over de "Burwijs" uit 1920.

"Burwijs" – II – aangekocht of gebouwd in 1961

Deze motorvlet "Burwijs" werd ingezet bij bergingen onder de Nederlandse kust en bij duikwerkzaamheden.

Verder zijn over deze "Burwijs" totaal geen gegevens bekend qua grote of wat voor motor etc.

In 1961 staat er in de krant dat er een motorvlet van Bureau Wijsmuller is ingezet bij de berging van de kuster "Angelina" ter hoogte van de Koog op Texel op 16 februari 1961.

In 1964 werd deze "Burwijs" hernoemd in "Job", daar een nieuwe motorvlet was aangekocht welk de naam

"Burwijs" zou krijgen.

De "Job" werd ingezet bij het bergingsvaartuig "Help" toen deze eind december 1963  vertrok uit IJmuiden en via Gibraltar en Malta -10 januari 1964 gearriveerd te Malta - koers zette naar Larnaca op Cyprus. De "Help" arriveert op 19 januari 1964 in de haven van Haifa - Israël, om daar wrak opruimings werkzaamheden te verrichten.

"Burwijs" – III – aangekocht of gebouwd in 1964

Ook over deze "Burwijs" zijn totaal geen gegevens bekend qua grote of wat voor motor etc.

De motorvlet "Burwijs" werd in 1964 aangekocht was eigenlijk bestemd voor gebruik voor en bij het bergingsvaartuig "Octopus".

"Burwijs" – IV –

Deze motorvlet "Burwijs" heeft in 1974 tot de vloot behoord. De motorvlet werd ingezet bij het bergingsvaartuig KRAB.
Verdere gegevens ontbreken.
Vermoedelijk zal deze "Burwijs" dus omstreeks 1968 – 1969 zijn aangeschaft.

Maar het zou ook kunnen zijn dat het de 'oude' "Burwijs"/"Job" is die in 1963 met de "Help" naar Haifa – Israël was vertrokken.

Op 25 januari 1969 werd het zeegaand bergingsvaartuig "Krab", te IJmuiden in dienst gesteld. Reeds op de volgende dag stak de "Krab" in zee om onderweg te gaan naar Zueitina - Libië. Via Ceuta en Malta bereikte het schip op 15 februari Zueitina, waar de "Krab" werkzaamheden zal gaan verrichten voor Occidental Oil.

Verder helaas is er, in ieder geval bij mij, niets bekend over deze werkboten. Ik hoop dat er ooit meer bekend wordt en zal dat dan ook meteen plaatsen.

De foto's vertellen wat betreft de jaartallen weer een heel ander verhaal en het zijn in ieder geval een aantal foto's die wel een "Burwijs" laten zien die in de loop der jaren er steeds anders uitzag.

Submenu