Geschiedenis

De"Gelderland" werd op 13 februari 1981 officieel door de werf overgedragen aan Bureau Wijsmuller.

De "Gelderland" werd gedoopt door Mevrouw A. Brouwer-Busnac.

Waarna de "Gelderland" na oplevering door de werf wordt ingebracht bij Goedkoop Havensleepdiensten B.V.

Een van de eerste werkzaamheden van de "Gelderland" is het verslepen van het booreiland "Transocean 2" vanaf de Noordzee naar IJmuiden.

Het Poolse containerschip "Stanislaw Dubois"(1965 – 8.679 Brt.) kwam op 3 april 1981 op de Noordzee in aanvaring met het Soedanese vrachtschip "Omdurman"(1974 – 8.635 Brt.) waarbij de "Stanislaw Dubois" een groot gat aan bakboordzijde opliep. De "Gelderland", "Indusbank", "Nestor" en de "Smit Lloyd 107" probeerden de "Stanislaw Dubois" naar Den Helder te slepen maar omdat het schip dreigde te zinken werd het op 2 mijl van Den Helder aan de grond gezet. De berging van de "Stanislaw Dubois" werd in verband met de gevaarlijke lading in opdracht van Rijkswaterstaat gestopt. De "Stanislaw Dubois" moest, in opdracht van Rijkswaterstaat, ver uit de kust alsnog tot zinken worden gebracht, daar de lading te gevaarlijk is om een haven binnen te komen. De "Stanislaw Dubois" was geladen met honderden vaten zeer explosief materiaal, carbid.

Uiteindelijk is de "Stanislaw Dubois" is op 9 april 1981 ten Zuiden van de Doggersbank tot zinken gebracht.

28 april 1981 levert de "Gelderland" de Nederlandse LPG tanker "Prins Maurits"(1981 – 2584 Brt.) af te Rotterdam. De "Gelderland" heeft de "Prins Maurits" op 20 mijl West van Den Helder vastgemaakt na een explosie in de machinekamer van de "Prins Maurits" op 26 april 1981. Door de "Nestor" werd de brand aan boord van de "Prins Maurits" geblust.

11 juni 1981 wordt door de "Gelderland", "Overijssel" en een Engelse sleepboot het booreiland "Transocean 6" ,welke door de "Super Servant 1" was afgeleverd in IJmuiden, versleept naar haar boorlocatie z'n 60 mijl uit de kust van IJmuiden.

Van 29 juni 1981 tot 8 juli 1982 is de "Gelderland" nabij de Clyde, Engeland, ingezet bij een berging waarbij ook een Duitse sleepboot bij was betrokken.

Voor het maken van foto's, ten behoeve van Wijsmuller, moest de Duitse sleepboot losgooien zodat alleen de "Gelderland" vast stond.

1982

26 januari 1982 werd de "Gelderland" gecontracteerd voor assistentie bij een 'Rig Move' met het Jack-Up booreiland "Transocean 4". De 'Rig Move' werd uitgevoerd samen met de "Unterwezer 36" en de "Smit Lloyd 107".

1 februari was de "Gelderland" betrokken bij het verslepen naar haar boorlocatie van het Jack-Up booreiland "Gilbert Rowe" van IJmuiden naar blok Q/4 van het Continentale Plat. Hierbij waren verder de sleepboot "Waterloo"(Alexandra Towing") en het bevoorradingsschip "Maersk Topper" ingezet.

De "Gelderland" maakt op 5 februari 1982 het vissersschip "TX 94 Avontuur" op 1 mijl West van IJmuiden vast en sleept de "TX 94 Avontuur" naar IJmuiden.
De "TX 94 Avontuur" was door machineschade in de problemen gekomen.

Op 24 maart 1982 om 20.15 uur vond er op 20 mijl Noord van IJmuiden in dichte mist een aanvaring plaats tussen het Oost-Duitse vrachtschip "Themar"(1966 – 2543 Brt.) en het Braziliaanse vrachtschip "Botafogo"(1971 – 10192 Brt.) nabij de Fairway boei. De "Gelderland" vertrok onmiddellijk onder commando van Kapitein C. van Wijk naar de opgegeven positie. Om 22.05 uur was de "Gelderland" aanwezig bij de "Themar" en nadat er een contract was verkregen op basis L.O.F. 1980, werden de pompen aan boord gebracht en werd de "Themar" vast gemaakt voor de sleepreis naar IJmuiden. Waar de "Themar"in de loop van de morgen van 25 maart werd binnen gebracht. Na inspectie werd de "Themar" door 2 havensleper verder afgeleverd bij de A.D.M. Te Amsterdam.

De "Gelderland" maakt de "Gramandy"(Geen gegevens)ter hoogte van IJmuiden vast en sleept de "Gramandy" naar IJmuiden, omdat de "Gramandy" machineschade had opgelopen.

De bulkcarrier "Essi Silje"(1968 – 11.370 Brt.) wordt na een brand in de machinekamer op 12 juni 1982 op de positie 44.40 Noord en 20.40 West door de bemanning verlaten.

Wijsmuller Salvage verkrijgt een bergingscontract en brengt via La Coruna - Spanje, materiaal en bergers over naar de "Essi Silje".

De "Essi Silje" wordt in opdracht van Wijsmuller eerst vastgemaakt door de  "Seefalke" van Bugsier, die later werd afgelost door de "Baltic" van Bugsier,
 
OP 5 juli 1982 loopt geassisteerd door de "Gelderland" het transport binnen in de haven van Barry - Engeland, dit omdat de "Essi Silje" geen toestemming kreeg om de haven van La Coruna – Spanje of de haven van Falmouth – Engeland binnen te lopen.

8 juli 1982 arriveerde de "Gelderland" vanuit Barry - Engeland, in IJmuiden.

Midden 1982 heeft de "Gelderland" samen met de "Lady Debbie"(United Towing), "Hermes"(Bugsier) en de "Cornelie Wessels" (Emder Bugsier) het Jack-Up booreiland "Penrod 81" verplaatst op het Nederlandse Continentaal Plat.

4 augustus 1982 heeft de "Gelderland" het accommodatie-platform "Seafox I" vanuit IJmuiden, samen met de "Sandettiebank" en "Smit Lloyd 75" naar een nieuwe locatie op de Noordzee gesleept.

15 september 1982 arriveerde de "Gelderland" met de coaster "Pavo"(1960 – 386 Brt.) op sleeptouw in IJmuiden. De "Gelderland" maakte de "Pavo" ter hoogte van lichtschip "Texel" vast met schade aan de hoofdmotor.

19 september 1982 hebben de "Gelderland", "Smitbank" en de "Smit Lloyd 25" het Jack-Up booreiland "Glomar Adriatic III" vanuit IJmuiden naar blok P/12 gesleept en daar op haar locatie gebracht.

Eind september 1982 hebben de "Gelderland" en de "Unterwezer 35" het accommodatie-platform "Seafox I" vanuit het Continentale Plat naar IJmuiden gesleept. Aankomst te IJmuiden op 1 oktober 1982.

Op 26 december 1982 vertrok de "Gelderland" van IJmuiden naar Felixtowe, Engeland, om stand-by te zijn bij de "European Gateway" welke na een aanvaring was gekapseisd nabij Felixtown, Engeland.
Eind december 1982 werd de "Gelderland" afgelost door de "Titan" die met de ponton "Ro-Ro 1" beladen met bergingsmateriaal, op sleeptouw, eind december 1982 arriveerde te Felixtown, Engeland.

1983

14 januari 1983 brengt de "Gelderland" de coaster "Jylland"(1973 – 300 Brt.) met machineschade Den Helder binnen. Na aflevering van de "Jylland" vertrekt de "Gelderland" weer uit Den Helder naar IJmuiden.

27 januari 1983 arriveerde de "Gelderland" te IJmuiden met op sleeptouw het visserij-opleidings-vaartuig "Koningin Juliana"(1976 – 493 Brt.) die een net in de schroef had gekregen.

Samen met de "Unterweser 36" en de "Smit Lloyd 107" was de "Gelderland" betrokken bij het naar een andere locatie verslepen van het booreiland "Transocean 4" op de Noordzee.

Ook was de "Gelderland" samen met de "Maersk Topper" en de "Waterloo" ingezet bij het verplaatsen van het Jack-up booreiland "Gilvert Rowe"

9 februari 1983 maakte de "Gelderland" een kustreis met het droogdok "Westerdok" vanuit Amsterdam naar Den Helder. In Den Helder zal het droogdok in gebruik worden genomen door scheepswerf De Lastdrager.

Begin maart 1983 werd de "European Gateway" door de "Titan" en de "Gelderland", nadat deze deels was leeggepompt, naar ondiep water gesleept zodat de "European Gateway" daar verder gereed kon worden gemaakt voor aflevering in een haven, er moest o.a. Ruim 500 ton modder worden verwijderd. De "Gelderland" keerde zodra de "European Gateway" veilig in ondiep water stond, meteen weer terug naar IJmuiden.

10 juni 1983 was de "Gelderland" betrokken bij de rig-move van het booreiland "Transocean 6" samen met de "Smithbank" en de "Smit Lloyd 25".

In de tweede helft van 1983 werd de "Gelderland" regelmatig in gezet bij rig-moves o.a. werd regelmatig gewerkt bij de "Glomar Adriatic III" samen met de "Smit Lloyd 25" en de "Smithbank".

1984

7 Januari 1984 was de "Gelderland" betrokken bij de berging van de Coaster "Johanita"(1958 – 489 Brt.) welke in zinkende toestand de haven van IJmuiden binnenliep. De "Johanita" werd met hulp van de drijvende bok "Amsterdam" op 11 januari 1984 naar Amsterdam gesleept. De "Johanita" had zoveel schade opgelopen dat ze april 1984 is gesloopt in Hendrik Ido Ambacht.

In 1984 werd het motorvermogen van de "Gelderland" opgevoerd tot 3000 apk, hierdoor nam de trekkracht toe tot 40 ton.

In 1986 vertrok de "Gelderland" voor een charter periode van twee jaar naar Colombia om aldaar dienst te gaan doen in de haven van Puerto Bolivar.
De "Gelderland" werd gecharterd door Intercor.

Nadat het charter beëindigd was in 1988, werd door de charteraar, Intercor, besloten om de "Gelderland" aan te kopen.

Nieuwe eigenaar werd Carbones de Colombia (CARBOCOL) te Puerto Bolivar, Bolivia, waarvoor Intercor als operator optrad.

Op 26 februari 1988 kwam de "Gelderland" onder Colombiaanse-vlag in de vaart als "Ciudad de Riohacha".

Of zij nog vaart, weet ik niet, maar zij is onderdeel van de Intercor Carbocol vloot, hetgeen onder de Cerrejon mijnbouwmaatschappij valt.

Staat nog steeds geregistreerd als "In Service". 30-8-2012

2011

Per 18 augustus 2011 is Cerrejon LTD te Bogota, Colombia de geregistreerd eigenaar. De sleepboot werd hernoemd in "Las Americas".

!7 november 2020 werd de "Las Americas" te Santa Marta, Colombia gesignaleerd. Als operator stond vermeld George Perez/LBH Colombia. LBH Colombia was een scheepsagentuur.