"Berkut" 1983 – 6004 Bhp
De "Berkut" werd, volgens mijn gegevens, door Bureau Wijsmuller/Wijsmuller Salvage vanaf 1993 tot 1996 gecharterd.
Door de "Berkut" werden in die 4 jaar diverse sleepreizen gemaakt en werd de "Berkut" ingezet bij diverse bergingen.
1993
Mei 1993 versleepte de "Berkut" de tanker "Proof Gallant"(1980 – 1.598 Brt.) vanaf
Trinidad naar Rotterdam. De "Proof Gallant" was geladen met 2000 ton Bacardi Rum.
Eind juli 1993 was de "Berkut" werkzaam op de Noordzee en ingezet bij de rig-move van
de "Penrod 81".
10 augustus 1993 vertrok de "Berkut" met de bulk-carrier "Pamisos"(1977 – 16.237 Brt.) op sleeptouw vanuit de haven van Turku – Finland naar Piraeus – Griekenland.
3 september 1993 leverde de "Berkut" de bulk-carrier "Pamisos" af in de haven van Piraeus – Griekenland.
12 september 1993 vertrok de "Berkut" met het passagiers/vrachtschip "Zoe S."(1966 – 6.756
Brt.).
4 oktober 1993 leverde de "Berkut" met het passagiers/vrachtschip "Zoe S." af in de haven
van Bombay – India.
De "Berkut" begon 15 oktober 1993 aan de klus om de "Dolphin I", "Dolphin II" en
"Dolphin III" – geen gegevens - vanuit de haven van Shat al Arab Basra – Irak
naar Dubai – Verenigde Arabische Emiraten te verslepen.
Uiteindelijk leverde de "Berkut" de laatste "Dolphin" op 13 december 1993 af in
de haven van Dubai – Verenigde Arabische Emiraten.
1994
18 februari 1994 strandde de bulkcarrier "Isparta"(1973 – 16.964 Brt.) nabij Suez – Egypte. Wijsmuller Salvage B.V. Zette een bergingsteam in en de sleepboten "Berkut" en "Unca". Begin maart 1994 was de "Isparta" vlot gebracht.
Op 21 maart 1994 brak er na een explosie brand uit aan boord van de tanker "Stolidi"(1976 – 138.765 Brt.). Een bergingsteam van Wijsmuller Salvage B.V. en de in charter voor Wijsmuller Salvage B.V. varende sleepboot "Berkut" werd vanaf 22 maart 1994 tot 13 april 1994 bij de berging van de "Stolidi" ingezet.
25 april 1994 begon de "Berkut" aan een sleepreis met het vrachtschip "Dolphin VI"(ex "Khimik Zelinskiy" 1962 – 12.127 Brt.), die sinds september 1989 in de haven van Basrah – Irak lag, langs diverse havens in Irak, Iran en de Verenigde Arabische Emiraten naar Pakistan. Waar de "Dolphin VI" juni 1994 op het strand van Gadani Beach gesloopt werd.
1995
13 februari 1995 begon de "Berkut" aan een sleepreis met het vrachtschip "Dolphin VII"( ex
"Capriolo" 1970 – 12.380 Brt.) vanuit Dubai – Verenigde Arabische Emiraten naar Gadani Beach -
Pakistan waar de "Dolphin VII" op 10 maart 1995 werd afgeleverd.
Op 17 juli 1995 melde het vrachtschip "Pyramids"(1978 – 10.349 Brt.) lekkage in de machinekamer. De "Berkut", varende onder charter van Wijsmuller Salvage B.V., kreeg een contract onder Lloyds Open Form. Op 19 juli 1995 zonk de "Pyramids" op de positie 14.42 Noord en 58.05 Oost.
Het vrachtschip "Uzunoglu"(1976 – 10.481 Brt.) strandde september 1995 op een rif in de Rode Zee waardoor de machinekamer volliep. De "Berkut" wist de "Uzunoglu" vlot te brengen en nadat duikers 'patches' hadden aangebracht aggeleverd aan haar eigenaar in de haven van Jeddah – Saudi – Arabië.
6 september 1994 vertrok de "Berkut" met de ponton "Sascha-1" op sleeptouw vanuit Singapore naar Abu Dhabi – Verenigde Arabische Emiraten.
24 september 1994 leverde de "Berkut" de ponton "Sascha-1" vanuit Singapore af in de haven van Abu Dhabi – Verenigde Arabische Emiraten.
23 September 1995 maakte het containerschip "MC Pearl"(1976 – 11.542 Brt.) plotseling ter hoogte van India slagzij. De bemanning verliet daarop het schip.
Wijsmuller Salvage slaagde er in om de slagzij terug te brengen en de "MC Pearl" werd door de "Berkut" naar de haven van Dubai – Verenigde Arabische Emiraten gesleept. Waar het transport op 22 oktober 1995 arriveerde.
November 1995 was de "Berkut" in timecharter van ??
December 1995 escorteerde – sleepte de "Berkut" de tanker "New Brooklyn"(1973 – 103.907 Brt.) naar de haven van Colombo – Ceylon.