Juni1974 werd de kiel voor de "Ise" gelegd bij de Mützelfeldtwerft G.m.b.H.- Cuxhaven - Duitsland.
Op 29 oktober werd de "Ise" bij de Mützelfeldtwerft G.m.b.H.- Cuxhaven - Duitsland te water gelaten.
Op 21 januari 1975 werd de "Ise" door de Mützelfeldtwerft G.m.b.H.- Cuxhaven - Duitsland overgedragen aan haar eigenaar de rederij Peters & Alpers uit Hamburg - Duitsland.
7403196 Lloyds Register.
2x 4SA 6 cylinder Klöckner/Humboldt/Deutz type SBA.6M.528, 220x280 elk gekoppeld op een Schottel propeller type SRP.501/500 in Kort- straalbuis; 1 generator 115 kW/220\380 V/ 50 Hz.
1.920 bhp. 11 knopen. 30 tons BP
Eind augustus 1978 werd de "Ise", door Bureau Wijsmuller, van Peters & Alpers gecharterd om de havendienst in IJmuiden te versterken.
En om ervaring op te doen met een tractor sleepboot. Dit omdat er tijdens de bouw van de "Ocean Servant" 1 en 2 in Japan gezien was dat daar dat type sleepboot veel mogelijkheden had. En wou men de ervaringen meenemen in het ontwerp van nieuwe havensleepboten, de latere provincie klasse.
Aan boord van het jacht "Steur" brak op 21 september 1978 brand uit. De brand werd door de "Ise" geblust.
In 1981 werd het charter van de "Ise" beëindigt en keerde de "Ise" terug naar Hamburg - Duitsland.
In 1987 werd de "Ise" gecharterd door de rederij Société Calaissienne de Remorquage Caen - Frankrijk. En kwam voor deze rederij onder de naam "Courageux" in de vaart.
In 1988 kwam de "Ise" weer, na beëindiging van het charter, terug naar Hamburg - Duitsland.
Na aankomst in Hamburg - Duitsland werd ze op de werf van Lindenau Werft - Kiel - Duitsland aangepast om te kunnen varen met 3 bemanningsleden.
Vanaf 1989 tot 1993 werd de "Ise" gecharterd door de N.V. Rederij v/h Gebr. Goedkoop - Amsterdam.
In 1997 werd de "Ise" onder de vlag van Litouwen gebracht en kwam onder de naam "TAK-1" bij de rederij Towage & Marine Ass. U.A.B.(Petersen & Alpers) - Klaipeda - Litouwen in de vaart.
In 2012 kwam de "TAK-1" onder management van Towmar Baltic UAB Klaipeda - Litouwen.