Kondor
Gebouwd in 1983 bij Hudyong-Zhonghua Shipbuilding Co. Ltd., Shanghai.
Bouwnr. 1141.
Geregistreerd: IMO 8201363 (DNV 19825) / (CYP) ON P490.
L x B x D = 60,89 x 13,57 x 5,05. 1163 brt.
2 x schottel + boegschroef.
4 x 4t V12 cilinder dieselmotoren van M.A.N. (type 12V20/27). 6000 pk.
1984: "SSS Shanghai", Sentinel Supply Ships Pte., Ltd., Singapore.
1987: "Kondor", Black Sea Shipping Co., Odessa.
1993: "Kondor", Blascospetsflot, Odessa (voor 3 jaar in charter bij Wijsmuller Salvage B.V.)
1993
Op 4 juni 1993 was de "Kondor" werkzaam op de Noordzee en betrokken bij een Rig-move.
Op 19 juli 1993 vertrok de "Kondor" vanuit de haven van Bordeaux – Frankrijk met de kraanponton "Intermac 504" op sleeptouw naar Port Gentil – Gabon.
15 augustus 1993 leverde de "Kondor" de kraanponton "Intermac 504" af in de haven van Port Gentil – Gabon.
27 augustus 1993 vertrok de "Kondor" met een ponton op sleeptouw vanuit de haven van Cotonou – Benin naar de haven van Abidjan – Ivoorkust. Waar het transport op 29 augustus arriveerde.
30 augustus 1993 vertrok de "Kondor" met de ponton "Desirade" op sleeptouw vanuit de haven van Abidjan – Benin naar St. Nazaire – Frankrijk.
21 september 1993 leverde de "Kondor" de ponton "Desirade" af in de haven van St. Nazaire – Frankrijk.
Het vrachtschip "Konstantinovka"(1980 – 5.574 Brt.) kampte ter hoogte van de Azoren met slagzij. Vanaf 9 oktober 1993 tot 14 oktober 1993 is de "Konstantinovka" door de "Kondor" geëscorteerd naar een haven.
Vanaf 22 december 1993 tot 25 december 1993 assisteerde/sleepte de "Kondor" het
vrachtschip "Orient Star"(1976 – 3.837 Brt.).
Op 30 december 1993 raakte de ponton "RP 2" beladen met een droogdok op drift na dat de sleeptros van de sleepboot "Jupiteris" was gebroken. De "Kondor" is door Wijsmuller Salavage B.V. ingezet om de "Jupiteris" te assisteren. – Verder geen informatie en/of gegevens –
1994
14 januari 1994 verleende de "Kondor" assistentie aan de tanker "Thorsaga"(1980 – 42.236 Brt.).
-verder geen gegevens -
6 mei 1994 verleende de "Kondor" assistentie aan het vrachtschip "Ada Gorthon"(1984 – 13.525
Brt.). - verder geen gegevens -
Op 14 juli 1994 verleende de "Kondor" assistentie aan de "Oued Ziz"(geen gegevens) en versleepte
deze naar de haven van Brest – Frankrijk.
September 1994 versleepte de "Kondor", vanuit de haven van Brest – Frankrijk de tanker "Sky
Trader"(1969 – 499 Brt.) naar de Oostzee ?
De autocarrier "AYA II"(1978 – 11.947 Brt.) kwam op 21 november 1994 in aanvaring met de binnenvaart tanker "Mercurius". Door gat in de romp van 15 bij 5 meter, begon de "AYA II" te zinken. De kapitein besloot daarom de "AYA II" op een zandbank te zetten.
De bergingscombinatie Smit/Union was aanvankelijk een bergingscontract onder Lloyd's Open Form (L.O.F.) met de eigenaren overeengekomen. Union gaf het contract echter weer terug.
Wijsmuller Salvage B.V. Kwam toen na enig onderhandelen uiteindelijk een bergingscontract onder Lloyd's Open Form (L.O.F.) overeen met de eigenaren van de "AYA II".
Voor de berging werden de sleepboten "Simson", "Manta" en "Kondor" ingezet.
Wijsmuller kon de klus in 10 dagen klaren. De complete bergingsploeg – 15 man sterk – werd ingezet om de "AYA II" te bergen. Freelance duikers en extra vlootpersoneel versterkten de ploeg.
Multraship uit Terneuzen was ook bij de berging betrokken. De omstandigheden waaronder de ploeg moest werken waren niet eenvoudig omdat de auto dekken grotendeels onder water stonden. De duikers moesten langs smalle trappetjes naar beneden het schip in klauteren om de nodige reparaties te kunnen uitvoeren.
In het pikkedonker en half gebukt – de autodekken waren slechts 1 meter 80 hoog – moesten ze een afstand van ongeveer 50 meter overbruggen om het gat in de romp van de AYA II te bereiken.
Na vele voorbereidingen, waaronder het verwijderen van de bunkers en het plaatsen van een patch, werd de "AYA II" op 29 november vlotgebracht.
De "AYA II" vervoerde 153 auto's van het merk Subaru, die overigens door de hele operatie onbeschadigd zijn gebleven.
Vanaf 10 december 1994 tot 18 december 1994 assisteerde de "Kondor" het Russische vrachtschip
"Pioner Onegi"(1975 – 4.814 Brt.). - verder geen informatie -
1995
Op 30 december raakte, voor de kust van Guernsey, de ponton "RP 2" beladen met een droogdok op drift na dat de sleeptros van de sleepboot "Jupiteris" was gebroken. De "Kondor" is door Wijsmuller Salavage B.V. ingezet om de "Jupiteris" te assisteren. – Verder geen informatie en/of gegevens –
27 januari 1995 was de "Kondor" werkzaam in de Lyme Bay – Ierland - sts operation Mimosa. – Verder geen gegevens of informatie.
Februari 1995 maakte de "Kondor" ter hoogte van Boscastle - Engeland de bulkcarrier "Swan
Hill"(1973 – 18.210 Brt.), die kampte met schade aan het roer, vast en versleepte deze naar de haven van Falmouth – Engeland.
Vanuit de haven van Falmouth – Engeland versleepte de "Kondor" de bulkcarrier "Swan Hill" naar de haven van Swansea – Engeland waar het transport op 3 maart 1995 arriveerde.
Februari 1995 strandde de bulkcarrier "Nikitas Roussos"(1976 – 35.567 Brt.) ter hoogte van Esbjerg op de kust van Denemarken. De berging van de "Nikitas Roussos" werd opgedragen aan Wijsmuller Salvage.
Voor deze berging werd gebruik gemaakt van de 'Salamander', om een geul te maken waardoor de "Nikitas Roussos" door de "Kondor" op 10 maart 1995 naar dieper water kon worden gebracht.
Berging nummer 1247.
Maart 1995 kreeg Wijsmuller Salvage de opdracht om de bulkcarrier "Ya Mawlaya"(1975 – 28.270 Brt.) te bergen.
De "Ya Mawlaya" was in december 1994 betrokken bij een aanvaring op de Atlantische Oceaan. En was wegens de opgelopen averij niet welkom in enige haven.
Nadat Wijsmuller Salvage een bergings contract had verkregen, in maart 1995, werd als eerste de bunker olie en een deel van de lading, 41.000 ton sojabonen, overgeslagen in een andere bulkcarrier. Dit moest op volle zee plaatsvinden, pas daarna kon de "Ya Mawlaya" door de "Kondor" en de "Fairplay IX" naar Ibiza worden gesleept waar de rest van de lading werd geborgen.
Mei 1995 versleepte de "Kondor" de "Ya Mawlaya" naar de haven van Malta.
November 1995 kreeg het vrachtschip "Skanlith"(1989 – 1.093 Brt.) machineschade in het Engels Kanaal. De "Skanlith" werd door de "Kondor" vastgemaakt en naar de haven van Falmouth – Engeland gebracht.
1995: "Kondor", State Enterprise (Marine Rescue Service "Se Mars"), Odessa.
1997: "Kondor", Arna Shipping Ltd., Limassol & Dubai (managed door SeaBird Management A/S, Oslo).
1997: Verbouwd tot vaartuig voor seismologische doeleinde.
2000: Naam gewijzigd in "Kondor Explorer".
2006: "Kondor Explorer", GeoBird Management Middle East FZ-LLC, Dubai.
2007: "Kondor Explorer", Seabird Exploration FZ LLO, Dubai.
2015 gesloopt.