Kiel legging op 23 januari 1991
Te water op 14 mei 1991 als "Neftegaz-73" in opdracht van het USSR Ministry of Gas Industry.
Opgeleverd op 17 december 1992 als "Petaka Supply II".
IMO 8418631
2723 Brt.
2 X 4 tact 6 cilinder Sulzer 6ZL 40/48 7200 APK.
89 ton Bollard Pull
Is eind 1992 in de vaart gekomen als "Peteka Supply II"
1993 verkocht aan Hermann Buss K.G. ms "Manta" (Hermann Buss G.m.b.H.& Compagnie) - Leer (Antigua & Barbuda) en in de vaart onder de naam "Manta".
23 december 1993 in charter bij Wijsmuller Salvage.
Eind november 1994 werd de "Manta" in gezet bij de berging van de autocarrier "AYA II".
De autocarrier "AYA II"(1978 – 11.947 Brt.) kwam op 21 november 1994 in aanvaring met de binnenvaart tanker "Mercurius".
Door een gat in de romp van 15 bij 5 meter, begon de "AYA II" te zinken. De kapitein besloot daarom de "AYA II" op een zandbank te zetten.
De bergingscombinatie Smit/Union was aanvankelijk een bergingscontract onder Lloyd's Open Form (L.O.F.) met de eigenaren overeengekomen. Union gaf het contract echter weer terug.
Wijsmuller Salvage B.V. Kwam toen na enig onderhandelen uiteindelijk een bergingscontract onder Lloyd's Open Form (L.O.F.) overeen met de eigenaren van de "AYA II".
Voor de berging werden de sleepboten "Simson", "Manta" en "Kondor" ingezet.
Multraship uit Terneuzen was ook bij de berging betrokken. De omstandigheden waaronder de ploeg moest werken waren niet eenvoudig omdat de auto dekken grotendeels onder water stonden. De duikers moesten langs smalle trappetjes naar beneden het schip in klauteren om de nodige reparaties te kunnen uitvoeren.
In het pikkedonker en half gebukt – de autodekken waren slechts 1 meter 80 hoog – moesten ze een afstand van ongeveer 50 meter overbruggen om het gat in de romp van de AYA II te bereiken.
Na vele voorbereidingen, waaronder het verwijderen van de bunkers en het plaatsen van een patch, werd de "AYA II" op 29 november vlotgebracht.
De "AYA II" vervoerde 153 auto's van het merk Subaru, die overigens door de hele operatie onbeschadigd zijn gebleven.
Wijsmuller kon de klus in 10 dagen klaren. De complete bergingsploeg – 15 man sterk – werd ingezet om de "AYA II" te bergen. Freelance duikers en extra vlootpersoneel versterkten de ploeg.
December 1995 werd het charter contact met de "Manta" beëindigt.
Januari 1996 kwam de "Manta" in charter van de Duitse overheid als kustwacht vaartuig.
In April 1998 omgebouwd en in de vaart als kabellegger.
2005 weer omgebouwd en in de vaart als sleepboot/supply schip onder de naam "Manta III".
2010 opgelegd in de Waalhaven te Rotterdam.
23 augustus 2012 in eigedom van Gulf Energy Pioneers Gepco Inc. (Synergy Subsea Engineering LLC Dubai) - Panama.