Geschiedenis

00-00-1915 Eigendom N.V. Bureau Wijsmuller Scheepvaart-, Transport- & Zeesleepvaartmaatschappij              's-Gravenhage maar droeg nooit de BW kleuren op de schoorsteen. 

9 september 1915 werd door een Marine-defensie sloep een waarschuwingsschot gelost op de "Holland". Volgens dit bericht zou de "Holland" een poging hebben ondernomen om zonder vrijgeleide vanuit Hoek van Holland zee te kiezen.

De "Holland" vertrok 15 september 1915 onder kapitein E. de Boer naar de Russische havenstad Archangel om aldaar sleepwerk te verrichten op de rivier Dwina, voor N.V. Houthandel v/h Altius & Co.

Vermoedelijk was de "Holland" verkocht aan N.V. Houthandel v/h Altius & Co. te Amsterdam en betrof het een uitbrengreis en zou de "Holland" na aankomst worden overgedragen aan de nieuwe eigenaar.

De "Holland" arriveerde, onderweg naar Archangel - Rusland, op 19 september 1915 in de haven van Tromso - Noorwegen, voor bunkers.

Op 7 oktober 1915 verloor de "Holland", die voor anker lag, als gevolg van de hoge deining haar bakboords anker.

In de loop van de dag nam de wind in kracht toe en draaide van Noordwest naar Zuidwest, in verband met de de aanwakkerende wind besloot kapitein de Boer om weer voor anker te gaan. In 8 vaam water werd het stuurboords anker gevierd.

Tegen zeven uur verscheen er een schoener voor de boeg van de "Holland". De "Holland" kon nog uitwijken door hard stuurboordroer te geven.

Doordat de ankerkettingen vermoedelijk in elkaar waren geraakt bleven de "Holland" en de schoener bij elkaar liggen.

Pogingen om het anker te kappen lukten niet, als gevolg van het steeds slechter wordende weer stootte de "Holland" enkele keren tegen de schoener aan. Waarna het lukte om het anker te kappen.

Onder het geven van noodsignalen dreef de schoener weg, de "Holland" echter bleek in de buurt van Cape Intsy, 50 mijl van archangel aan de grond te zitten. Na scheepsraad verliet de 9-koppige bemanning veilig de sleepboot. 

De volgende morgen keerde men weer naar het schip terug, waar veel vernield bleek. In Archangel werd een sleepboot besteld, maar deze kwam niet, door het slechte weer.

Op 13 oktober lukte het met behulp van enige sleepboten, die inmiddels aangekomen waren, de "Holland" vlot te brengen en naar Archangel te brengen. Daar werd de "Holland" gedokt.

De koelkast was ingedrukt en de roersteven verloren, van de inventaris was niets meer over.

De bemanning ging met de trein van Archangel en Petrograd naar Finland en ging uiteindelijk aan boord van het stoomschip "Foldin" in de Deense haven Christiania, op weg naar IJmuiden.

Op 3 november 1915 stond het volgende bericht in het Nieuws van de Dag:

Het Noorse Stoomschip "Foldin" heeft gisternacht (2 november 1915) in IJmuiden 7 opvarenden, de stuurman enige matrozen en stokers en een particulier, van de sleepboot "Holland" aan wal gezet. De "Holland" die, op reis van Rotterdam naar Archangel waar zij zou gaan werken, onder Archangel voor anker liggende, werd aangevaren door een vermoedelijk Russisch driemast zeilschip, die de "Holland" van haar ankers rukte. Beide schepen stranden op de klippen. Doordat van de "Holland" de scheepsboot verloren ging, hebben de opvarenden slechts met grote moeite en inspanning zwemmende de wal kunnen bereiken. Het driemast schip is naar alle waarschijnlijkheid met man en muis verloren gegaan, althans is niemand van de bemanning terug gezien.

De kapitein van de "Holland", E. de Boer, is nog te Archangel achter gebleven.
De opvarenden van de "Holland" zijn 11 dagen onderweg geweest van Archangel naar IJmuiden.

Behalve de benoemde bemanningsleden waren de schilder Ernst Eden en de redacteur van een krant, J.K. Brederode aan boord als opstapper/matroos.

In 1916 is de "Holland" in Russische handen overgegaan en kwam onder de naam "Gollandija" in de vaart.

Tot in 1939 is de "Gollandija" geregistreerd terug te vinden.