1973 Berging Adriatic Sea
"Adriatic Sea" geborgen
Op 17 januari 1973 strandde de, onder de vlag van Somalië varende, bulkcarrier "Adriatic Sea"(1964 - 17.238 Brt.) van Yick Fung Shipping and Enterprises Co. te Mogadishu, op de rotskust nabij Casablanca – Marokko.
In eerste instantie was een andere bergingsmaatschappij in de arm genomen om de "Adriatic Sea" weer vlot te brengen.
Deze bergingsmaatschappij zag geen kans de "Adriatic Sea" vlot te krijgen, andere bergers zagen ook van de berging af daar de bodem voor 50 % was opengereten. Zodat uiteindelijk met Wijsmuller contact werd opgenomen.
Uitgenodigd door de eigenaars en verzekeraars van de "Adriatic Sea" maakte Wijsmuller een inspectie rapport. Waarna Wijsmuller de opdracht kreeg om de "Adriatic Sea" te bergen.
Nadat een overeenkomst op basis van L.O.F. (no cure - no pay) was getekend werd de "Krab" naar Casablanca – Marokko gedirigeerd en ook een bergingsploeg.
Nadat alle formaliteiten in orde waren gebracht werd onmiddellijk met de berging begonnen. Zware grond-takels werden uitgelegd, zowel vanaf de "Adriatic Sea" als vanaf de "Krab". Duikers zorgden voor patches en lasten verschillende gaten en deuken in de tanks dicht waarna de tanks klaar werden gemaakt om onder druk te
worden gezet.
De "Krab" werd op de "Adriatic Sea" ingesloten, de kracht op de grond-takels verhoogd. En in de vroege uren van 8 maart 1973 werd een poging ondernomen, die succesvol bleek.
Met gebruikmaking van de kracht van de "Krab" kwam de "Adriatic Sea" vlot en werd in dieper water verankerd.
Na een inspectie van de bodem van de "Adriatic Sea" werd toestemming van de havenautoriteiten van Casablanca – Marokko verkregen om de "Adriatic Sea" in de haven van Casablanca – Marokko af te meren.
Enkele dagen later vertrok de "Friesland" met de "Adriatic Sea" op sleeptouw naar Cadiz – Spanje waar het transport, geëscorteerd door de
"Krab" op 15 maart 1973 arriveerde.
Het uiteindelijke herstel van de "Adriatic Sea" vond bij een werf in Napels – Italië plaats.