Location: Home > T-Z > Utrecht- I - 1916 - 1917 > Geschiedenis

Geschiedenis

De sleepboot "Utrecht" werd bij de scheepswerf van JONKER & STANS te Hendrik Ido Ambacht gebouwd in opdracht van de firma J. Constant, Kievits & Co. Ind. Mij. uit Dordrecht.

Het contract bevatte tevens de bouw van een zustersleepboot, de "Limburg".

Op 19 mei 1916 werd de "Utrecht" bij de scheepswerf JONKER & STANS te Hendrik Ido Ambacht te water gelaten, waarna de afbouw volgde.

9 augustus 1916 overgedragen aan N.V. Scheepvaart, Transport- en Zeesleepvaartmaatschappij Bureau Wijsmuller te 's-Gravenhage.

De "Utrecht" verliet de scheepswerf van JONKER & STANS te Hendrik Ido Ambacht op 10 augustus 1916.

De eerste sleepklus voor de "Utrecht" was het verslepen van de Amerikaanse viermast bark "Manga Reva"(1891 – 2.243 Brt.), die vanuit de haven van Falmouth - Engeland, naar Rotterdam gesleept moest worden.

Tijdens de reis naar Falmouth – Engeland werd de "Utrecht", op 4 oktober 1916, samen met twee sleepboten van Smit opgebracht door de Duitse Marine.

En kreeg de opdracht om koers te zetten naar de haven van Zeebrugge – België. Maar bij daglicht vertrok de Duitse Torpedobootjager en zette de "Utrecht" weer koers naar de haven van Falmouth – Engeland, waar na aankomst het voorval werd gemeld.

Op 7 oktober 1916 vertrok de "Utrecht" met de viermast bark "Manga Reva" op sleeptouw vanuit de haven van Falmouth - Engeland, naar Rotterdam.

13 oktober 1916 versleepte de "Utrecht" het casco van de nieuwbouw "Noordstroom" vanuit Rotterdam naar Amsterdam voor verdere afbouw.

Op 2 november vertrok de "Utrecht" met de Amerikaanse viermast bark "Manga Reva"(1891 – 2.243 Brt.) vanuit de haven van Rotterdam naar de rede van Falmouth - Engeland.

Op 8 november 1916 lag de "Manga Reva" voor anker in de monding van de Theems – Engeland.

Dit omdat de "Utrecht" haar ankerspil, ankers en kettingen had verloren.

De "Zeeland" zal de  "Manga Reva" verder naar de rede van Falmouth – Engeland verslepen.

En de "Utrecht" zal, nadat er voorzieningen zijn getroffen in de haven van Gravesend – Engeland, terug keren naar Maassluis.

Op 22 november 1916 arriveerde de "Utrecht" met het 3 mast zeilschip "Hero"(geen gegevens) vanuit de Downs - Engels kanaal in de haven van Rotterdam.

24 november 1916 kwam de "Utrecht", die onderweg was gegaan naar Paramaribo, vanuit het Engels kanaal met stormschade terug in Rotterdam

2 december 1916 vertrok de  "Utrecht" weer, na herstel, vanuit de Nieuwe Waterweg naar Paramaribo, om het stoomschip "Curaçao"(1899 – 728 Brt.) naar Rotterdam te slepen.

De "Curaçao" voer voor de Koninklijke West Indische Maildienst maar was door  Bureau "Wijsmuller aangekocht.

Op 27 december 1916 werd er in het 'Koloniaal Nieuws en Advertentieblad' van Paramaribo, een advertentie geplaatst, dat er met het stoomschip "Curaçao" vracht mee kan worden genomen naar Nederland.

De "Utrecht" arriveerde omstreeks 29 december 1916 in de haven van Paramaribo - Suriname onder commando van kapitein H.J. Krijnen met verder een bemanning bestaande uit: 1 stuurman – kok – 3 matrozen – 3 stokers en 3 machinisten.

Aan boord van de "Utrecht" ook waren een aantal extra bemanningsleden, Kapitein Metus en 8 andere bemanningsleden die aan boord van de "Curaçao" zouden gaan gedurende de sleepreis naar Nederland.

Het is de bedoeling dat op de "Curacao" gedurende de sleepreis stoom zal zijn voor gebruik van de pompen en stuurmachine.

Aan boord van de "Utrecht" en de "Curaçao" zullen een 10 tal jongeren naar Nederland vertrekken.

Op verzoek van Kapitein Krijnen en Kapitein Metus is door en via de politie geregeld wie er mee zouden reizen dit omdat zich meer dan 40 jongeren zich hadden aangemeld.

De jongeren zullen als werkend passagiers worden meegenomen aan boord van de "Curaçao".

Vier van de tien zijn leerlingen van de Zeevaartschool van de heer Allan de Vries. Onder de overige 6 jongeren zijn leerling machinisten die voor verdere studie naar Nederland reizen.

Vanuit Paramaribo – Suriname werd op 11 januari 1917 koers gezet naar Barbados waar gebunkerd zou worden.

Ook zal aan boord van de "Curaçao" kolen worden geladen, om als reserve voorraad voor de "Utrecht" te dienen.

Vanuit Barbados vertrok de "Utrecht" op 29 januari 1917 met de "Curaçao" op sleeptouw naar Dakar – Senegal.

Op 23 februari 1917 arriveerde de "Utrecht" met de "Curaçao" op sleeptouw in de haven van Dakar – Senegal.

Daar kreeg de "Utrecht" opdracht om met de "Curaçao" op te stomen naar de haven van Rufisque – Senegal, die daar geladen werd met olienoten (pinda's).

Vanuit Rufisque – Senegal werd koers gezet naar de haven van Vigo – Spanje voor verdere orders.

Aangekomen op 17 maart 1917 in Vigo – Spanje bleek dat het lang zou duren voordat de sleepreis vervolgd zou kunnen worden.

Waarop de "Curaçao" en de "Utrecht" in de baai ten anker gingen.

Vanuit Vigo – Spanje zette de "Utrecht" nog koers naar de positie van een gestrand Spaans vrachtschip. Maar deze bleek een groot gat in de bodem te hebben en was niet meer te bergen.

Enige tijd later kreeg de "Utrecht" opdracht om het Duits zeilschip "Wega", wat dienst deed als kolenhulk in de haven van Vigo – Spanje, te verslepen naar Muros – Spanje om daar geladen te worden met mijnstutten.

Als de "Wega" geladen was moest deze worden versleept naar de haven van Aviles – Spanje.

Nadat de "Wega" was afgeleverd in de haven van Aviles – Spanje vertrok de "Utrecht" weer naar Vigo – Spanje.

Uiteindelijk vertrok de "Utrecht" in oktober 1917 met de "Curaçao" op sleeptouw vanuit Vigo – Spanje naar de haven van Bordeaux – Frankrijk.

Op 24 oktober 1917 arriveerde de "Utrecht" met de "Curaçao" in de haven van Bordeaux - Frankrijk, waar ze wegens de eerste wereld oorlog niet meer kon of mocht vertrekken.

Begin december 1917 werd de "Utrecht" gevorderd (in beslag genomen) door de Franse Marine.

Ook de "Curacao" kwam niet meer weg uit de haven van Bordeaux - Frankrijk, en werd in 1918 verkocht aan een Franse rederij die haar onder de naam "Achille-Bayart" in de vaart bracht.

Eind 1917 werd de "Utrecht" verkocht aan de Franse Marine te Marseille.

18 Maart 1918 werd zij als patrouillevaartuig "Utrecht", in de Tireense Zee, op 90 mijl ten oosten van Kaap Figari – Corsica – Frankrijk, door kanonvuur van de Duitse U-boot "UB 49" tot zinken gebracht.

 18 mei 1918 teboekstelling doorgehaald.

Er is slechts 1 foto bekend van deze "Utrecht" dus is er geen pagina met foto's.