Van en over de "Willem Barendsz", vanaf het moment dat ze gebouwd werd (in opdracht van Joh. Kievits & Co.) was tot aan het moment dat ze verkocht werd, is niets te vinden. Vermoedelijk is de "Willem Barendsz" vanaf het moment dat ze werd afgeleverd aan Bureau Wijsmuller opgelegd in afwachting van of werk of verkoop.
1919
17 mei 1919 Willem Barendsz overgedragen aan Bureau Wijsmuller Scheepvaart, Transport en Zeesleepmaatschappij, 's-Gravenhage.
De "Willem Barendsz" werd in 1919 door Bureau Wijsmuller verkocht aan de rederij Chemin de Fer de l'Etat Francais (Société Maritime Nationale) uit Marseille – Frankrijk en zou door een bemanning van Bureau Wijsmuller uitgebracht worden naar Frankrijk.
De "Willem Barendsz" vertrok op 11 juni 1919 vanuit de Nieuwe Waterweg met bestemming Marseille - Frankrijk.
De reis zou gemaakt worden via de haven van Oran – Algerije van waaruit de lichter "Romarin" versleept zou worden naar de nieuwe thuishaven van de "Willem Barendsz" Marseille - Frankrijk.
Enige uren nadat de "Willem Barendsz" was vertrokken kwam bij Wijsmuller het verzoek binnen om een Frans zeilschip groot 3500 ton, die met averij in de haven van Las Palmas – Canarische Eilanden was binnen gebracht, te verslepen naar de haven van Marseille - Frankrijk.
Hierop besloot Bureau Wijsmuller de "Willem Barendsz" (via telegrafie) terug te roepen naar Rotterdam.
De "Willem Barendsz" was 12 juni 1919 weer terug in de haven van Maassluis en werd daar voorzien van sleepgerei om het zeilschip vanuit Las Palmas - Canarische Eilanden, via Gibraltar naar de haven van Marseille - Frankrijk te verslepen.
13 juni 1919 vertrok de "Willem Barendsz" weer vanuit de haven van Maassluis met bestemming Las Palmas – Canarische eilanden.
De reis naar Las Palmas – Canarische eilanden werd gemaakt via de haven van Barry – Engeland, waar gebunkerd werd voor de oversteek naar de Canarische eilanden.
26 juni 1919 passeerde de "Willem Barendsz", met sleep, Gibraltar.
4 juli 1919 arriveerde de "Willem Barendsz" in de haven van Marseille – Frankrijk.
Na aankomst in Marseille werd de "Willem Barendsz" overgedragen aan de Chemins de Fer de l'Etat Francais (Société Maritime Nationale) te Marseille - Frankrijk.
De "Willem Barendsz" kwam daar in de vaart onder de naam "Typhoon".
1926
In 1926 werd de "Typhoon" aangekocht door Banca National di Credito uit Genua - Italië. Voor deze maatschappij kwam de "Typhoon" in de vaart onder de naam "Tifone".
De "Tifone" heeft tot in 1935 dienst gedaan voor Banca National di Credito uit Genua - Italië. Waarna zij werd verkocht aan de eveneens in Genua – Italië gevestigde Rederij Sociéta Rimorchiatori Riuniti. Voor deze maatschappij kwam de "Typhoon" in de vaart onder de naam "Pluto".
1951
De "Pluto" werd tenslotte in het eerste kwartaal van 1951 gesloopt.