GeschiedenisZeilschip Peking

Het zeilschip "Peking" werd in 1975 door de "Utrecht" in 1975 versleept vanuit Engeland naar New York verenigde Staten.

Auteur niet bekend

De "Peking" werd in 1911 op de scheepswerf van Blohm und Voss in Hamburg – Duitsland gebouwd.

En werd met haar 3.151 Brt. voornamelijk ingezet voor het vervoer van Salpeter.

De eigenaren de heren Ferdinand en Carl Laeisz bezaten aan het begin van 1900 de grootste en snelste vloot vracht-zeilschepen.

Het was vooral de snelheid van de Laeisz schepen die er voor zorgden dat de bijnaam "Flying P" aan deze maatschappij werd toebedacht.
De "P" kwam voort uit het feit dat alle namen van de zeilschepen in de Laeisz-vloot met een "P" begonnen. De "Peking" en haar zuster schepen "Passat", "Pommern" en "Pamir" maakten overtochten van het kanaal naar Valparaiso – Chili in minder dan 70 dagen.

Een ander schip de "Parma" maakte geladen met graan een reis vanuit Spencer Gulf – Australië naar Falmouth – Engeland in 83 dagen.

De "Peking" voer van 1911 tot 1921 constant op Chili en Peru met als retour lading Salpeterzuur.

Op 10 mei 1921 werd de "Peking" als herstel betaling, vanwege de vernielingen aangericht in de eerste wereldoorlog overgedaan aan Italië.

Maar als zovele landen had Italië geen werk voor de "Peking" en werd in 1923 voor 8.500 pond door de Laeisz maatschappij teruggekocht.

De "Peking" ging weer Salpeterzuur vervoeren tot ze in 1932, gedwongen door de opkomst van het stoomschip naar Engeland werd verkocht aan Shaftesbury Homes in Engeland ter vervanging van het oude opleidingsschip voor toekomstige zeelieden, de "Arethus I" voor 6.500,00 pond.

Eerst werd de "Peking" naar Greenhithe - Engeland, versleept en daar werd ze verbouwd voor 40.000 pond en kreeg de naam "Arethusa".

In juli 1933 werd de "Arethusa" naar een vaste ligplaats versleept tegenover Chatham Dockyard waar ze in gebruik werd genomen als een school.
 
Op 25 juli 1933 werd de "Arethusa" officieel geopende door Prince George.

In 1940 werd de "Arethusa" in beslag genomen door de Royal Navy en versleept naar Salcombe – Devon – Engeland.

Tijdens de oorlog werd de "Arethusa" voorzien van de naam "HMS Peking" dit omdat er al een schip was met de naam "HMS Arethusa" bij de Royal Navy.

In 1945 werd "HMS Peking" weer terug gegeven aan haar eigenaar en kreeg haar oude naam terug "Arethusa". In 1973 eindigde haar functie als school.

En tijdens een veiling werd de "Arethusa" op 31 oktober 1974 verkocht voor 74.000 pond aan J. Aron Charitable Foundation, New York - Verenigde Staten.