Geschiedenis

<spanstyle="font-family: Tahoma;">De "Utrecht" was in 1976 gebouwd bij HERMANN SURKEN GmbH & Co. KG te Papenburg als "Tender Pull" voor de Noorse firma Wilhelmsen Offshore Services te Tonsberg.

In 1981 werd de "Tender Pull" aangekocht door Viking Supply Ships A/S te Kristiansand - Noorwegen.

De "Tender Pull" kwam de vloot van Viking Supply Ships A/S versterken als "Frank Viking".

Doordat er in de magazijnen niet voldoende ankers aanwezig waren om de "Super Servant 3", tijdens het kantelen van de "European Gateway", vast te leggen, moesten er vanuit heel Europa nog ankers worden aangevoerd. Om tijd te winnen vertrok de "Super Servant 3", met te weinig ankers, alvast naar de positie van de "European Gateway".

De "Frank Viking" was een van de schepen die ankers brachten naar de "Super Servant 3".

De "Typhoon" en de "Frank Viking" deden in de maand September 1985 regelmatig IJmuiden aan met de ponton "L.M. Balder".

Volgens de geruchten aan boord van de "Super Servant 3" zou een van de directeuren van Wijsmuller prive aandelen bezitten in de "Frank Viking".

In 1986 werd de "Frank Viking" verkocht aan Spector Shipping S.A. En kwam onder Panamese vlag in de vaart als "Scan Power". Het management van de "Scan Power" werd behartigd door Reksten Management A/S te Fjosanger - Noorwegen.

Wijsmuller Holding B.V. kocht de "Scan Power" aan in maart 1989 en gaf haar de naam "Utrecht".

De "Utrecht" werd ondergebracht bij Wijsmuller Salvage B.V. en bleef onder Panamese vlag varen. Wijsmuller was voor 50% eigenaar van de "Utrecht" de andere 50% was in handen van de Noorse Rederij Viking Supply Ships A/S te Kristiansand - Noorwegen.

Bij aankoop had de "Utrecht" een Bollard Pull van 117 ton en bij een vaart van 12 mijl per uur was het verbruik 12 ton per dag. Het verbruik liep bij een vaart van 14,5 mijl per uur op tot 17,5 ton per 24 uur en bij 15,2 mijl per uur werd dit 31 ton per 24 uur.

Verder was de "Utrecht" uitgerust met 2 schroeven in straalbuizen en een diesel aangedreven boegschroef van 600 HP.

4 maart 1989 Tevens dat de sleepboot "Utrecht" voor Wijsmuller op station ligt in Dubai.

De eerste sleepreis die de "Utrecht" maakte in dienst van Wijsmuller was in april 1989, het verslepen van het Duitse Ro-Ro vrachtschip "Heinrich S."(1979 – 1.574 Brt.) vanuit Saudi Arabië naar Bremen - Duitsland.

Na aflevering van de "Heinrich S.", in de haven van Bremen – Duitsland, zette de "Utrecht" koers naar IJmuiden.

Hierna was de "Utrecht" een van de sleepboten die het booreiland "Glomar Labrador 1" versleepten naar een nieuwe lokatie op de Noordzee.

Ook werd door de "Utrecht" het booreiland "FG McClintock" naar een nieuwe positie versleept.

13 juni 1989 vertrok de "Utrecht" vanuit Rotterdam met de "DB 102" van Heerema, op sleeptouw naar het Ekofisk Field op het Noorse deel van het Continentale Plat.

Nadat de "DB 102" op haar lokatie is aangekomen zal de "Utrecht" gedurende 2 maanden ankerhandeling en stand-by diensten verlenen bij de "DB 102".

Half juli 1989 werd in de haven van Gijon – Spanje de tanker "Niki"(117.883 Dwt. verder geen gegevens bekend) vastgemaakt die naar de haven van Lissabon - Portugal moest worden versleept.

Na het afleveren van de "Niki", in de haven van Lissabon – Portugal, werd de "Utrecht" ingezet bij een Rig-Move van het booreiland "Glomar Main Pass I" en het verslepen van de kraanbak "Castoro 10" vanuit een positie ter hoogte van de Engelse Zuid Westkust naar een positie nabij de Oostkust van Engeland.

Vervolgens was de "Utrecht" ingezet bij het verplaatsen van het booreiland "Rowan Gorilla".

Ook was de "Utrecht" ingezet bij het verplaatsen van het booreiland "Rowan Halifax" en het booreiland "Penrod 85".

20 september 1989 vertrokken de "Utrecht" en de "President Hubert" met de Fulmar Storage Unit (FSU) "Medora" op sleeptouw, vanaf de Botlek werf in Rotterdam naar haar positie in het Engelse Fulmar Field op de Noordzee.

Vervolgens versleepte de "Utrecht" de drijvende kraan "Wijslift MB 101" en een accommodatie bak, bestaande uit kantoren en woonruimte naar de haven van Arzew - Algerije. Voor werkzaamheden aldaar.

6 oktober 1989 vertrok de "Utrecht" vanuit IJmuiden naar Breskens om om op de Westerschelde een stationsplek te bezetten. De "Utrecht" zal wel beschikbaar blijven voor werk op de 'spot-market'.

December 1989 was de "Utrecht" gecontracteerd voor de verplaatsing van de booreilanden "Penrod 80", "Charles Rowan" en "Rowan Gorilla 4" de eerste 2 Rig-Moves werden door de "Utrecht" uitgevoerd de laatste met de "Rowan Gorilla 4" werd afgezegd daar de "Utrecht" werd ingezet bij de berging van de Iraanse tanker Khark 5"(1975 - 138.394 Brt.).

27 december 1989 vertrok de "Utrecht" vanuit IJmuiden naar de positie van de "Khark 5"(1975 – 138.394 Brt.), geladen met ruwe olie, die na een explosie in slecht weer, in de positie 32.29.4 Noord en 13.06 West een gat van 20 bij 30 meter aan bakboordzijde in de romp had opgelopen.

2 januari 1990 maakte de "Utrecht" vast op de "Khark 5".

Op 8 januari 1990 werd er ook door de "Smit Houston" vastgemaakt op de "Khark 5". De "Utrecht" en de "Smit Houston" kregen geen toestemming om met de "Kharg 5" een haven in Marokko, Spanje of Portugal binnen te lopen.

Zodat noodgedwongen de "Khark 5" zuidwaarts werd versleept, tot er begin februari 1990, op de Oceaan 200 mijl ten zuiden van de Kaap Verdische eilanden het mogelijk was om een andere tanker, de "Shir Kooh"(1973 – 140.465 Brt.), langszij te brengen om de lading over te nemen.

Nadat de lading van de "Khark V" was overgepompt in de "Shir Kooh" zette de "Khark 5" op eigen kracht koers naar de haven van Cadiz - Spanje, geëscorteerd door de "Smit Houston".

Vanaf de positie van de "Khark V" zette de "Utrecht" op 5 februari 1990 koers naar Dakar - Senegal, waar de "Utrecht" op 7 februari 1990 arriveerde.

Na het innemen van bunkers en proviand vertrekt de "Utrecht" op 12 februari 1990 vanuit de haven van Dakar - Senegal, naar het station Penzance - Lands End - Engeland.

Op 19 februari 1990 zette de "Utrecht" koers naar de haven van Nouadhibou - Mauretanie waar de ertstanker "Theotokos"(1970 – 55.032 Brt.) was gestrand.
De "Utrecht" werd op basis van Lloyds Open Form gecontracteerd om de "Theotokos" te bergen, maar deze slaagde er in om op eigen kracht vlot te komen voordat de "Utrecht" was gearriveerd bij de positie van de "Theotokos".

Hierop zette de "Utrecht" weer koers naar het station Penzance - Lands End - Engeland.

Op 27 februari 1990 werd de koers gewijzigd naar de positie van het koelschip "Danielle"(1970 – 1.999 Brt.), die machine schade melde in de Golf van Biscaye.
Het contact ging echter naar een sleepboot van Abeille (Lumpslum). Waarop de "Utrecht" haar reis naar het station Penzance - Lands End - Engeland weer vervolgde.

28 februari 1990 werd weer de koers gewijzigd, dit keer om assistentie te verlenen aan de "Mighty Servant 3" die door het slechte weer in het Engels Kanaal in de problemen was gekomen. Op 29 februari 1990 knapt het weer echter op en was de assistentie van de "Utrecht" niet meer nodig.

Op 1 maart 1990 arriveert de "Utrecht" bij het station Penzance - Lands End - Engeland.

Op 8 maart 1990 vertrok de "Utrecht" vanaf het station Penzance - Lands End - Engeland naar IJmuiden.

Tijdens deze thuisreis werd op 9 en 10 maart 1990 een duik inspectie uitgevoerd bij het Duitse vrachtschip "Toledo"(1978 – 9.999 Brt.) die op 3 maart 1990 nabij de haven van Falmouth - Engeland, wegens lekkage aan de grond was gezet.
 
De "Toledo" werd uiteindelijk op 28 april 1990 tot zinken gebracht op de positie 48.09 Noord en 10.09 West (Atlantische Oceaan).

12 maart 1990 arriveerde de "Utrecht" in de haven van IJmuiden.

De "Utrecht" werd in juli 1990 verkocht aan Boa Ltd. op de Kaaiman eilanden.

Door de rederij Taubatkompaniet S.A. te Trondheim werd de ex "Utrecht" in charter genomen van Boa Ltd. Als "Boa Pull" kwam de sleper in de vaart voor deze maatschappij onder Panamese vlag.

In augustus 1990 verkreeg Rederij Gebr. Wijsmuller een contact voor het leveren van bemanningen voor de "Boa Pull" en haar zusterschip "Boa Power".

De "Boa Pull" werd in 1992 gecharterd door Tidewater Inc. te New Orleans en kwam bij Tidewater Inc. Onder de naam "Nakari Tide" in de vaart.

In 1992 kwam de "Boa Pull" weer bij Taubatkompaniet S.A. te Trondheim in de vaart.

Eveneens in 1992 wordt de "Boa Pull" verkocht aan Jackson Marine SA. Loyang Crescent - Singapore. En kwam onder management van Tidewater Marine International Inc. Wederom onder de naam "Nakari Tide" en geregistreerd in Vanunta.

De "Nakari Tide" arriveerde op 20 augustus 2008 in de haven van Hongkong ze was verkocht aan Golden Capital Enterprises en kwam in de vaart voor deze 'rederij' als "Asian Power".

In 2009 werd de "Asian Power" opgelegd in Hongkong.

In januari 2015 staat de "Nakari Tide"/"Asian Power" (zelfde IMO nummer) als zijnde aanwezig in de haven van Hongkong.